laga sovsäck

hej
har en haglöfs lim5. Tyvärr fick den ett brännmärke sista turen. En liten gnista flög från elden när jag luftade säcken. Det blev ett litet hål, 3-5 mm i diameter.

Hur lagar jag det? Tyget/väven är ju så tunn att det knappast går att sy. Bäst hade det varit om det fanns klisterlappar att sätta för.

/erik

Ring och fråga

När det gäller svenska fabrikat även om grejerna är tillverkade någon stans utomlands, så tycker jag det smartaste är att ringa (i detta fall Haglöfs) och fråga.

Per Brune

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det finns ju smidiga laglappar för tält och syntetjackor. Dessa borde fungera, blir dock lite grövre tyg än orginal. De som limmas fast är nog att föredra framför de som värms fast då detta kan skada övriga duken.

Jag skulle nog antingen ta en bit tesatejp och klistra på, det gjorde jag på dunjackan häromåret, och det håller bra. För mindre hål kan man bara dutta på lite silikon utspädd med ren bensin.

Ett alternativ är att ta en liten bit lämplig duntät nylon, kludda på silikon+bensin på båda ytorna och klämma fast över hålet. Svårigheten är att få till det så att limmet inte finns just över hålet så att dunet eller tyget på insidan av säcken limmas fast.

Jörgen

Vet inte om produkten finns längre, men jag har en rulle tejp av ripstop-nylon. Köpte den i nån båtsportbutik. Lagat både tält- och- sovsäckshål med den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips