Laga sittbrunssarg

Sittbrunssargen har fått en smäll så att den spruckit (glasfiber). Det är den yttre delen som man kränger kapellet över. Jag tänkte laga med en glasfiberremsa underifrån, men sen är frågan vad man ska använda för att spackla igen ovansidan? Sargen är svart och jag ser gärna att lagningen blir så osynlig som möjligt.

Mottar gärna tips på lagning av jack i stäven (under vattenlinjen).

Laga sarg

Köp en burk "Gelcoat filler" i lämplig nyans i tex en Watski-butik. Finns i ganska små förpackningar inklusive en liten flaska härdare. Blanda och spackla i. (Tvätta rent ytan med aceton först) När det härdat slipar du ner överskottet med allt finkornigare slippaper. För att få ett optimalt resultat ska du nog gno på med "rubbing" och till sist med vax avsett för gelcoat.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Armera

jl4711; sa:
Sittbrunssargen har fått en smäll så att den spruckit (glasfiber). Det är den yttre delen som man kränger kapellet över. Jag tänkte laga med en glasfiberremsa underifrån, men sen är frågan vad man ska använda för att spackla igen ovansidan? Sargen är svart och jag ser gärna att lagningen blir så osynlig som möjligt.

Mottar gärna tips på lagning av jack i stäven (under vattenlinjen).

Storleken på skadan och om sprickan rör sig vid belastning avgör hur du skall göra.

Om det är en skada som påverkar hållfastheten i kajaken om du lyfter en lastad kajak i sittbrunnssargen så måste lagningen vara armerad och sannolikt då bäst med glasfiber eller kolfiber både ovanifrån och underifrån. Lite svart färg eller gelcoat när du slipat och spacklat på lagningen borde ge ett bra slutresultat. Med kolfiberarmering kanske du inte behöver göra ens det.

I stort sett samma resonemang gäller för jacket i fören. Att lägga på lite extra material på kölen att ha och slita på är inte fel. Ju mer fibrer och ju mindre plast du har i en lagning desto bättre håller det.

Personligen är jag förtjust i att laga kajaken med remsor av kolfiber, det är mjukare att arbeta med än glasfiber. Man kan för små skador ta ut en "kardel" kolfiber från en vävbit och genomfukta den med plast eller epoxilim. Med en liten pensel som du kortat borsten på "vibrerar" du lagningen på plats och det blir då ett ganska slätt resultat redan innan slipning och spackling.

Sådana kardelar av kolfiber är det också bra att förstärka eller laga paddelbladets kanter med.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-06-26 kl 15:10]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips