Laga mat över eld?

Har någon erfarenhet av matlagning över öppen eld, när man är ute? Vad ska man använda för grytor? Hur mår de av elden?

Mattias

inte jätteerfaren

jag är inte en jätteerfaren öppen eld kokare. Men du kan använda nästan vad som helst. Trangia har en modell större gryta som är på (jag tror) 3-5 liter stor med lock. Den fungerar bra. Men räkna med att grytan blir svart om du lägger i den. jag har lite stora stenar lite längre in i elden (3 st) och ställer jag bara ner gryta bland veden och håller koll så att den inte välter. Jag låter det komma lite glöd, men inte för mycket. Sedan flyttar jag grytan några gånger så att jag inte täpper till luften för mycket. Underbart trevligt - särskillt när man är många. Backon och annat kan man grilla på stenarna som ligger kring eldstaden. Annars kan man tillverka en trefot och ha ståltråd som man använder för att hänga upp grytan i. Men jag tycker att det fungerar lika bra rakt i elden.

Du behöver en skinhandske, pinne så att du kan ta upp grytan. Se till att grytan har en... hittar inte ordet. Men något att ta i.

Lycka till/ronnie

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bråttom modellen

Om du bara ska göra lunch/eftremiddagskaffe och inte vill ha en lägereld, gör såhär:

Ställ tre ca 1 till 1.5 dm höga stenar nära varandra så att grytan kan stå ovanpå. Täta lite lagom med mindre stenar, utom i ett hål som du har som eldlucka. Elda med torra grankvistar (som sitter längst ner på de flesta granar), eller annat lätt-antänt. Detta ger snabb uppvärmning och gör det lätt att reglera lågan samt förbrukar minimalt med ved. Nackdelen är att man inte blir speciellt varm själv och att man måste passa/mata elden hela tiden.

/Björn

Wokpanna

Jag tycker att en wok är det absolut bästa att använda när man lagar mat över öppen eld. Den går att använda både till att steka och att koka i och är ganska lätt att bära med sig. Woken ska vara en "riktig" wok, dvs rundad i botten och gjord av tunn plåt. Det funkar inte med de wokar som är gjorda för hemmabruk med flat botten och teflonbeläggning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips