Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Laga blixtlås i sovsäck?

Har en sovsäck där blixtlåsen numera inte stänger längre. Provade att knipa ihopa löparen lite med tång men det hjälper inte. Tänderna i blixtlåsen ser oskadda ut. Tror ni att det löser sig med en ny löpare? Någon som i så fall kan tipsa om vad man köper en ny löpare.
Idag har sovsäcken två löpare men den nedre har jag blockerat med säkerhetsnål då jag inte vill öpnna i fotändan.

Eller är det dax att köpa en ny sovsäck, känns lite fånigt då säcken i övrigt fyller mina 3 säsongersbehov väl. Syntetsäck 1kg som märkt +-0 om jag minns rätt.

Tacksam för i första hand tips om hur laga/var köpa löpare!

/Patrik

Bilagor

• sovsack.JPG
    sovsack.JPG
    4.9 MB · Visningar: 299

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vet det finns reservlöpare (ex ZlideOn) som enkelt kan eftermonteras utan sömnad på dragkedjan så länge den ser felfri ut. Bara du vet märke och typ på dragkedjan.
Sökte för en tid sedan en ny löpare till en jacka, och vid frågan på Naturkompaniet hade de en hel låda med löpare i olika dimensioner att välja mellan.
Funkar inte det går det ju med mindre sömnad att byta löparen till en ny original (om det är ett vanligt fabrikat typ YKK) själv eller hos skräddaren så länge dragkedjan i övrigt är felfri.

Senast ändrad:
Bra försök! Om säcken är rätt gammal kan osynlig slitage av "tänderna" kommer laga kraft.
Släng inte om du gillar den, byt ut blixtlås. Ids inte ta bild på det jag gjorde själv för ca 5 år sedan.
Inte snyggt heller men gått att sova.
Tog ca 2 timmar om du har en symaskin.

När jag klämde i rätt ände verkar den funka igen /tack Kimkim för filmen, jag har alltid tidigare klämt ihopa vingarna i "öppa-änden") , får provsova den och se om den verkar hålla även för fältbruk. Hemma ser det bra ut.
Jag har symaskin och visar det sig inte hålla så får jag se om jag lagar eller köper nytt.
Var kan man i så fall köpa riktigt lågna blixtlås?

Bosta ren tändena med en nagelboste, montera en ny löpare. Hjälper inte det köp en ny dragkedja, jag klippte bort tänderna och sydde på min utanpå. Tog ca 1,5 timmar, klippningen tog längst tid. Själv är jag nöjd med resultatet för det fungerar. Min syriska skräddare skulle nog kunna gjort det snyggare.
Sybehörsbutikerna har blixtlås i metervara.

go tur

När jag klämde i rätt ände verkar den funka igen /tack Kimkim för filmen, jag har alltid tidigare klämt ihopa vingarna i "öppa-änden") , får provsova den och se om den verkar hålla även för fältbruk. Hemma ser det bra ut.
Jag har symaskin och visar det sig inte hålla så får jag se om jag lagar eller köper nytt.
Var kan man i så fall köpa riktigt lågna blixtlås?

Sybehörsbutiker har allt sånt, även på rulle. Annars kanske du kan roa dig på https://www.friluftstyger.se/sv/
Vanlig dragkedja hittar du ju på många ställen, men där kan man också passa på att beställa lite andra reservdelar etc.

Kul att länken var till hjälp. Läste ditt inlägg igen efter att jag postat den och såg att du redan försökt med tång, så skämdes lite för att jag skickade en länk om just det, men där ser man. :)

Ska du köpa en ny släde så är det enklaste kanske att ta med sig hela sovsäcken till sybehörsbutiken/skomakaren/skräddaren. Alternativt den gamla släden. Om du inte bor där det finns sånt utbud finns ju www.zlideon.se som någon redan nämnt här. Där har de en rätt omfattande guide om vilka slädar som passar till vilka dragkedjor.

Klämma-metoden brukar göra susen. Men eftersom bägge slädarna har slutat fungera tillfredsställande är det kanske dålig kvalitet så kanske ändå bäst att byta slädarna vid tillfälle. Kostar ju inget.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips