Lättviktsstol

MisslyckadSjälvmördare

Gäst
Låter intressant - har du någon bild, hur du gjort?

Nej, men det kan jag nog fixa.

Sydde dock av ultrasil tyg från Friluftstuger, satte i några öljetter i mitten för tältpinne och i hörnen för regn ska kunna rinna ur. Och några flärpar med kardborr för att göra det lite mer praktiskt.

Men gjorde ungefär som tydilgen många andra har gjort. Många har ju likadana tankar kring det här. Här är en länk på hur ungefär jag gjorde det.
 
Har testat Helinox och ägt 3 olika kopior av Helinox min favorit är Trekologys.

1. Everest från stadium den är bekväm och bra, men kanske inte håller lika länge, 600:-
2. Stadium Outlet har en egen brandad likadan som funkar ok men är lite större packad 500:-.
3. TREKOLOGY YIZI GO, köpt från Amazon för 500:-. Helt klart bäst! Lätt i klass med Helinox, samma vikt samma packstorlek fast sitter lite högre från backen vilket är positivt. Drickhållare är smidigt.
 
Hej!

Jag är ute efter en lättviktstol för fotosittningar i skog och mark samt vid paddling. Man landar osökt på modellerna från Helinox men det kostar på en del minst sagt. Det behöver inte vara världens lättaste stol då den inte kommer följa med på några längre turer men även de tyngre "finstolarna" kostar en del.

Har någon testat en billigare variant på samma modell? Har sett på Stadium Outlet. Decathlon har sina modeller. Helinox verkar överlag starkare (125 kg) medan de billigare verkar ligga runt 110 kg. Och det räcker ju för bara mig men om sonen på tre år hoppar upp i knät så kanske det knakar i rören (får väl komma runt det genom att köpa två stolar. Sen ska den ju inte vara alltför tight att sitta i. Jag är inte överdrivet stor och bred men väger in på 95 kg på 190 cm.

Är Helinox värd sina pengar? Finns andra märken med hög kvalitet till en billigare peng? Klarar jag mig alldeles utmärkt med en stol från ex Decathlon?

EDIT: En sån matta för att ställa stolen på sand skadar inte.

Tacksam för tips!

Visa bilaga 39321
Om du varken är snobbig eller känslig för vikt så är det väldigt lite skillnad på stolen från Helinox och den från Stadium outlet. Stadiumstolen har dessutom en ficka för termosen eller liknande som Helinox inte har.
Ett groundsheet skulle jag fixa själv. Robert Hammenrudh på YouTube har gjortett snitsigt!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.