Lättviktskamin

Den lösningen är toppen till ett lättviksskydd som ditt. Gjorde en variant med lätta kedjor/länkar med försvarets byxkrokar som häktade tag längst upp på Seekoutsidekaminröret. Hade initialt 70 cm 125 mm spirorör med rockwool utanpå och det blev lite tungt för kaminröret som så sakteliga deformerades i toppen. Häktade fast det i rököppningen för att sedan låta en kaffeknekt bära vikten.
Sen har jag lämnat det för lättare alternativ, bland annat alubelagd glasfiberväv laminerat i hönsnät där ett extra varv invändigt i skyddet löste centreringen mot kaminröret med bravur.

Tillverkade en rejäl baffelplåt inne i titankaminen och vips har temperaturen på rökgaserna gått ned drastiskt, inte mycket värme vid genomföringen längre, så pass lite att det inte förångar vatten (läs fräser) när man stänker på mer än en meter upp trots bra eld i kaminen.

Testade för att utmana för några veckor sedan med att ha 3 lager löst lindad grillfolie som värmeskydd och då låg tältduk dikt an mot denna och var bara ljummen.
Hädanefter blir det två engångs matformar som värmeskydd om inte ett stove jack sitter monterat, men snart har jag ett sådant i alla mina kåtor.

Oklart varför just ett stove jack är så ovanligt i skandinavien bland tillverkare, är det för att ingen tillverkar särskillt lätta kåtor här?
 
En metallgenomförning som på förrådstält fungerar vet jag då min kamrat hade en dylik för sin foliespis i titan.

Det är en plåtskiva som ligger i en öppen ficka på tältduken och har ett hål för skorstenen.

go tur
 
Oklart varför just ett stove jack är så ovanligt i skandinavien bland tillverkare, är det för att ingen tillverkar särskillt lätta kåtor här?

Har också funderat på det. När man surfar runt på amerikanska forum är det bara stovejacks på lättviktsdukar och även på deras bomullstält. Kan inte komma ihåg en enda gång jag har sett Tentipis lösning.
 
Har sett många konstellationer av stovejacks men inte lagt på minnet den bästa varianten. Har du funnit någon ultimat konstruktion?
 
Har sett många konstellationer av stovejacks men inte lagt på minnet den bästa varianten. Har du funnit någon ultimat konstruktion?

Tycker inte det är så noga faktiskt, bara kaminröret kommer ut och att man inte bränner tältduken och såklart att hålet är lagom. Dock är rätt material viktigt.
Regnskyddsflärp osv behöver jag inte, så länge det är varmgrader kör jag öppen eld och kamin vid kallgrader. Skulle det behövas syr jag dit en.

Tycker det blir snyggare om man syr dit det på insidan men det kvittar egentligen.
 
En gammal fin tråd som jag tycker är värd att blåsa liv i igen.

Jag har själv kört en del med Seek outsides kamin (inköpt för ett par år sedan på Packraft) och har nu köpt - men inte hunnit använda winnerwell "fast fold", som jag egentligen tekniskt tror att jag gillar mer (eftersom det inte behöver fipplas med vingmuttrar och småpryttlar till kaminen för att montera den) även om den är tyngre.

Men - och det har jag sökt efter - finns det andra alternativ på lätta, och i alla fall packbara/ihopfällbara/isärtagbara vettiga kaminer att använda i tältkåta? Säg att man skulle kunna godta att en kamin väger uppåt 3 kg? Finns det alterativ till titan, och som inte slår sig lika lätt? Och som håller formen bättre, även med idogt eldande?

Som man lätt kan ta med i en ryggsäck, tillsammans med de övriga campingmojängerna, alltså?
 
vi har nortents hopfällbara kamin, inga lösa skruvar å sånt som ramlar bort. vi gillar den för att den är väldigt lätt. Strax över 2.1kg med 2.7m rökrör, glasfönster på tre sidor, placeringen av rökröret som möjliggör två matlagningsytor samtidigt, samt väldigt trevligt sätt att förpacka den i snygga väskor där man delar upp kaminen i en väska och rökrör och spjäll/gnistskydd i en annan väska. Det gör att man nästan alltid kan packa med kaminen väldigt smått då rökröret går att hänga på/under ryggsäck.
 

Bilagor

  • E2E026EC-AB25-4B62-ABE8-DC07AE9E678B.jpeg
    E2E026EC-AB25-4B62-ABE8-DC07AE9E678B.jpeg
    284.8 KB · Visningar: 140
  • 98F9B1CD-47E8-4EFE-81A7-695DA307703B.jpeg
    98F9B1CD-47E8-4EFE-81A7-695DA307703B.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 129
Den är - sånär som på att nortent har ett glas - till förvillelse lik winnerwell fastfold-kamin. Och priset är ungefär det samma.

Jag har nu hunnit testa min winnerwell och är gravt nöjd med den (och gillar den - trots att den väger lite mer än seek outside-kaminen - betydligt bättre, eftersom monteringen är enklare).

Jag undrar jag, om det möjligen funnes något alternativ till titan (eftersom de kaminerna alltid hamnar i prisklassen 5-7000) som vore billigare? Undrar om någon sett något? Alltså - en ihopfällbar/isärtagbar kamin för användande i lavvu "på vandring" - men som inte är gjord i titan (och därför inte kostar 5-7000kr)?
 
Den är - sånär som på att nortent har ett glas - till förvillelse lik winnerwell fastfold-kamin. Och priset är ungefär det samma.

Jag har nu hunnit testa min winnerwell och är gravt nöjd med den (och gillar den - trots att den väger lite mer än seek outside-kaminen - betydligt bättre, eftersom monteringen är enklare).

Jag undrar jag, om det möjligen funnes något alternativ till titan (eftersom de kaminerna alltid hamnar i prisklassen 5-7000) som vore billigare? Undrar om någon sett något? Alltså - en ihopfällbar/isärtagbar kamin för användande i lavvu "på vandring" - men som inte är gjord i titan (och därför inte kostar 5-7000kr)?

Winnerwell har billigare modeller i stål och det finns andra tillverkare också. Nackdelen är ju att vikten drar iväg, men är det för lite mer stationärt bruk, kortare turer med pulka, skoterturer osv så kan det ju vara alternativ. Jag är själv grymt sugen på Winnerwell fastfold; den verkar grymt bra.

 
Någon som har provat både Nortent samt Winnerwell fastfold? Synpunkter kring dessa? Båda kaminer ser snartlika ut i ihopfällt läge undrar om de kommer från samma tillverkaren? Fördelen jag ser med Nortents är att nedre delen av rökröret av avtagbar, vilket gör kaminen blir mer platt ihopfällt (det blir dock en extra del att hålla reda på).

 
Jag har inte provat Nortent Ultralight kamin men likväl (2 gånger) en Winnerwell fastfold som jag köpte i vintras tillsammans med en skorstensrör i titan. Använder den tillsammans med ett Luxe outdoor Minipeak XL

Den är fantastisk enkel och smidig att ha och göra med. Får till exempel plats med den tillsammans med en hel del annan packning i en av mina två Thule Shield cykelväskor. Stör mig inte märkbart på nedersta delen av rökröret som är en fast del av locket på kaminen. Upplever den ändå rejält kompakt ihop-packad.

Nortent -varianten ser ju mycket snarlik ut. Ett plus för fönster och den något plattare designen ihop-packad. Om jag stod i valet och kvalet mellan de båda hade jag köpt den med lägst pris.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.