Lättviktsfilt för pauser

några förslag eller återanvänd det du har

Mina förslag är:

1. Poncho: beprövad under lång tid av indianerna y Sydamerika. Moderna och lätta regnponcho fungerar även som tarp, säckar osv.
2. Kilt, funkar för skottarna.
3. Sjal, shemagh osv, kan du lägga på benen en stund.

Hitta nya funktioner för det du har, använd din fantasi!
3. Handduken - kan användas till mycket. Se Liftarens guide till galaxen.
4. Regnskydden för ryggsäckarna kan läggas över benen om du sitter ned.
5. Liggunderlagen kan man svepa om sig.'

Eller så köper du en billig fleecepläd för 20 kr (eller mindre). Väger inte mycket och torkar relativt snabbt.

Men försök använda helst det du har med dig. Ju fler prylar desto tyngre blir det. Lycka till! :)
 
Av samma anledning som TS så införskaffade jag en dunkjol och hur pinsamt det än är så får man väl skylla på att "kan Skottarna så kan jag"
Nu har jag inte använt den ute i fält men jag är helnöjd med både kvalitén och utformningen, slitsarna gör att det är riktigt smidigt att gå i den och den delbara dragkedjan öppnar upp hela kjolen så den blir som en liten pläd. Just denna funktion var även det en utav anledningarna till att jag valde just kjol, jag sökte något smidigt att ha med ner i sovsäcken som förstärkning. Den är lätt att flytta runt i sovsäcken där den mest behövs.
Jag har normalt stl: M i mina vanliga manskläder och köpte en kjol i stl: 42 som passar perfekt och för er som är lite vikt intresserade så väger stl:42 bara ca;240 gram på min våg.
http://www.engelsons.se/mest-kopta-just-nu/dunkjol-oslo
 
Fodrad Jerven är bra men absolut inte lättvikt eller liten

Jerven nämndes i ett tidigt svar. Jag har en Jerven thermo och den är bra till mycket men den är absolut inte säskild lätt eller volymseffektiv så jag tror inte att det är en sådan du söker. Den är mer till för den som lämnar både tält och sovsäck hemma eller ägnar sig åt en stillasittande aktivitet ute i alla väder. Eller hålla barnen varma i pulkor, på rast mm.

/Tommy
 
Skalbyxor med dragkedjor hela vägen upp mot midjan funkar väl, enkla att få på även med kängor. Man behöver ju ändå vind/regnställ. En lättviktsdunjacka som packas kompakt är ju bra, är man rejält varm på överkroppen brukar det ju "rinna ner" i benen också.
 
Sy en fleece kjol

Mitt tips är att sy en fleece kjol antingen hel eller öppningsbar med kardborre stängning.
Gjorde en av en gammal tröja som jag använde på raster. Liten och lätt.
 
Jag har Tierras Padded Blanket som nämndes i inlägg ovan och jag verkligen älskar den! Vi har just köpt en till i familjen. Kan användas av en man som inte vill gå i kjol då den går att fästa på som en kjol, men det är ju inte formsytt så det ser ändå mer ut som man har ett "skynke" på sig. Det står i reklamen att "har du en gång haft en vill du aldrig vara utan!" och det stämmer faktiskt :)
 
Slår ett slag för Jervenduken.

Den är dock kanske inte det lättaste och minsta! Men om man söker efter något som är vattentätt, värmande och praktiskt, får man kanske göra avkall på något annat.

Använder min vid raster, som förstärkning över sovsäcken, regnskydd på fjället när jag rastar och äter mat, går att sätta upp som tarp om det skulle behövas.

Vikten och volymen i förhållande till användningsområdet talar för en jervenduk.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.