Lättvikt tarp/regnställsystem.

Jag har idag testat mitt nya system för boende och regnskydd på skogsvandringar.

Tarp i polycryo och poncho som markduk på natten och.. ja, poncho på dagen. ;-)
Vikt inklusive linor, tälpinnar och förvaringspåsar ca 445 g, men har tänkt komplettera linfästena med en bit elastisk lina för att få duken jämnare spänd, räknar med ca 2-3 g extra.
Som regnställ har jag också ett par byxholkar på närmare 100 g.

Totalvikt på boende och regnkläder alltså ca 550 g, vilket inte är så illa.
Gläder mig till att testa att sova under ett genomskinligt skydd.

På bilderna uppspänd i ryggås- respektive halvpyramidform.
 

Bilagor

  • 20141127_121639.jpg
    20141127_121639.jpg
    52.8 KB · Visningar: 2,284
  • 20141127_122608.jpg
    20141127_122608.jpg
    59.4 KB · Visningar: 2,230
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ska bli spännande att höra när du provat. Vad har du för byxholkar? Letar efter ett par lätta men för snål för cuben fiber.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Köpte polycryo på gossamergear.com, 9$ per styck + porto. (Ingen tull för så billiga varor.)
Har sedan dess lärt mig att det är exakt samma typ och tjocklek av plast på dessa produkter http://www.frostking.com/indoor-shrink-window-kits/ så om någon av de storlekarna passar bättre om någon annan vill göra efter projektet är det bara att söka efter det på ebay eller liknande, det blir nog något billigare, det ingår dubbelsidig tejp i de paketen.
Dubbelsidig tejp för att skarva ihop de två dukarna och även runt kanterna för att de ska tåla större påfrestningar.
För att hålla fast linorna i hörnen har jag ca 7-8 cm långa remsor av gorilla tejp som dubbelviks över en liten metallbricka i mitten och resten av tejpen fästs på både över- och undersidan av tarpen.

Ponchon är den här. http://www.seatosummit.com/products/display/6
Hittade den för 800 kr om jag minns rätt, det var drygt ett år sedan. Den var dock lite för liten som tarp för mig och hunden. Uppgett att väga 230 g, men kontrollvägd hemma till 183 g!

Byxholkar köpte jag på packalatt.se för 150 kr, men de verkar inte säljas där längre.
 
Ska bli spännande att höra när du provat.

Ska återkomma här så fort jag använt tarpen.

Regnkläderna vet jag ju fungerar från förr, även om poncho naturligtvis har lite problem med stark blåst och tät skogsterräng med massa buskar och grenar.
På skogsleder funkar det dock helt utmärkt.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ja, det är en sällsynt godbit.
Jag har ett fåtal prylar som väger nåt par gram mindre än uppgett, men här handlade det ju om runt 20%!
 
Använder själv Golites poncho på 280g. Väldigt nöjd. Ligger alltid i ryggsäcken. Regnplagg, rastskydd, underlag för hunden.
Spännande med en som är ett hg lättare. Är du nöjd med den?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Använder själv Golites poncho på 280g. Väldigt nöjd. Ligger alltid i ryggsäcken. Regnplagg, rastskydd, underlag för hunden.
Spännande med en som är ett hg lättare. Är du nöjd med den?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Som poncho-tarp kombo är jag inte nöjd med den, den är lite för liten, hade jag varit ensam hade det fungerat, men känns alltför trångt för hunden också.
Som regnställ tillsammans med byxholkar är det en luftig och fin lösning med minimalt med kondens.
Det blir premiär att testa den som markduk i samma veva som jag testar polycryo-tarpen.

Poncho-tarp har ju också en svaghet i och med att eventuella toabesök en regnig natt saknar man regnkläder. Markduk/poncho kombon går ju att dra på sig när man kryper ut från under tarpen..
 
Jag har idag testat mitt nya system för boende och regnskydd på skogsvandringar.

Tarp i polycryo och poncho som markduk på natten och.. ja, poncho på dagen. ;-)
Vikt inklusive linor, tälpinnar och förvaringspåsar ca 445 g, men har tänkt komplettera linfästena med en bit elastisk lina för att få duken jämnare spänd, räknar med ca 2-3 g extra.
Som regnställ har jag också ett par byxholkar på närmare 100 g.

Totalvikt på boende och regnkläder alltså ca 550 g, vilket inte är så illa.
Gläder mig till att testa att sova under ett genomskinligt skydd.

På bilderna uppspänd i ryggås- respektive halvpyramidform.

hej varför så "grova" linor? det finns idag fiskelinor som väger mindre och är starkare...
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.