Lättväckt?

"fetischism", "hysteri"; det är så, hm, gulliga etiketter. Men "gramjakt" är förstås utslitet.

Lättpackarvågen då, är det ett bättre uttryck? Lättviktsprylintresset?

Själv tror jag det handlar om någon form av längtan till hemlöshet; äta mat ur ett lättapaket med en mcflurry sked, och sova på bubbelplast... :) (Oj, oj, man ska inte skämta om utsatta människor jag vet, så skippa förebrående kommentarer) Testade för övrigt en mcflurry sked igår (utan att gå in på mcdonalds!), den smälte när jag rörde om i en sjudande gryta, varvid grytan fick anses som oätbar (jag vill inte ha plast i mig). Varför har ingen sagt nåt om detta? Trodde ju att det speciella med flurryskeden var att den skulle tåla sånt, varför använder man inte bara vanliga enångsskedar annars?
 
Instämmer, om tungpackarmyten, men inte om trollen;-)

Vilket alternativ skulle jag, som föredrar att bära på en tältkåta välja?

" (Visst väger det en del men jag vill ju ha med mig allt)”"går inte. Den väger en del men jag vill inte ha med mig allt. Här läggs en negativ klang in, "men vill ju ha med mig allt".

“"Ultratung (Strapatser gör färden bättre! En riktig karl ska klara...)". Jag tycker strapatser gör färden bättre, fast inte strapatser orsakade av hög vikt i sig. Jag tycker också en riktig karl ska klara att bära på en tältkåta. Vem ska annars göra det, någon som inte är en riktig karl? Den privata definitionen av “riktig karl” i testet får författaren stå för. För mig är definitionen från och med nu att orka bära en tältkåta;-) Men här har verkligen ansträngts för att ge en negativ klang. Det ska låta lite löjligt. Precis som om hög vikt vore ett självändamål. T.ex en kåta väger, det är därför det blir tungt. Det blir inte tungt för att kilona är ett självändamål. Idiotiskt.

Bias mot lättsvar som sagt.

Raskesven


Instämmer helt. Själv betraktar jag mig också som "en riktig karl", är väldigt tveksam till vad jag annars skulle vara...

Fast min definition är annorlunda, jag (alltså en riktig karl) ska klara av att springa med en ryggsäck som väger 5 kg inklusive mat och skydd. Eller gå i tre veckor i fjällen med en ryggsäck som rymmer den utrustning och mat jag behöver.

Att den väger Z är en funktion av X (aktivitet) gånger Y (tid). Av föregående stycke framgår implicit att X kan nedbrytas i minst två underavdelningar.

//J
 
Fast det är klart, om han nu arbetar för Hanso Foundation så kanske han arbetar dygnet runt i en liten bunker på en öde ö. Hoppas nu bara att han låter den däringa knappen till den däringa magnetiska mackapären vara ifred så inte hela ön sprängs...

Märker jag en viss anspegling på "LOST" ? :)

//Peter
 
Lättpackarvågen då, är det ett bättre uttryck? Lättviktsprylintresset?

Själv tror jag det handlar om någon form av längtan till hemlöshet; äta mat ur ett lättapaket med en mcflurry sked, och sova på bubbelplast... :) (Oj, oj, man ska inte skämta om utsatta människor jag vet, så skippa förebrående kommentarer) Testade för övrigt en mcflurry sked igår (utan att gå in på mcdonalds!), den smälte när jag rörde om i en sjudande gryta, varvid grytan fick anses som oätbar (jag vill inte ha plast i mig). Varför har ingen sagt nåt om detta? Trodde ju att det speciella med flurryskeden var att den skulle tåla sånt, varför använder man inte bara vanliga enångsskedar annars?

hemlöshet? Att äta mat ur Lätta-paket med McFlurrysked är ju att ta med sig vardagen!

Själv äter jag ur kokkärlet, med Sea-to-Summit-sked som jag aldrig använder annars.
McFlurryskedar är väl inte världens starkaste att ha med i packningen.
 
Instämmer helt. Själv betraktar jag mig också som "en riktig karl", är väldigt tveksam till vad jag annars skulle vara...

Fast min definition är annorlunda, jag (alltså en riktig karl) ska klara av att springa med en ryggsäck som väger 5 kg inklusive mat och skydd. Eller gå i tre veckor i fjällen med en ryggsäck som rymmer den utrustning och mat jag behöver.

Att den väger Z är en funktion av X (aktivitet) gånger Y (tid). Av föregående stycke framgår implicit att X kan nedbrytas i minst två underavdelningar.

//J

Jag pratade just med Oskar på Uteliv och nämnde det lite konstiga att jag verka vara nästan den ende som inte är vän med den veka ryggplattan på Granite Gear Vapor Trail. Och han bidrog en intressant vinkling. UL-packare är ofta vältränade över hela kroppen.
De kan syssla med aktiviteter som stärker överkroppen, simning, dykning, paddling och rentav - brrr! - styrketräna. För dem är det så enkelt som att det du inte har i ryggplattan får du ha i ryggen. EN RIKTIG KARL KLARAR AV ATT BÄRA EN SÄCK MED SLADDRIG RYGGPLATTA - eller ingen alls!


Men jag tänker inte träna för det. Jag gör övningar för att klara min vardag, jag springer för att komma ut, men aldrig att jag skulle träna som för en idrottsprestation. Återigen brrr!
 
UL-packare är ofta vältränade över hela kroppen.

Jag är inte vältränad nånstans i kroppen tror jag. Blandar han möjligen ihop UL-packare med multisportare?

Det är ju i mångt och mycket multisportarna som drivit fram mycket av det lätta. De kör med lätta prylar eftersom de "måste" (annars klarar de inte av att prestera det de behöver). Jag kör med lätta prylar för att jag "vill".
 
Tveksamt om det krävs så...

Jag pratade just med Oskar på Uteliv och nämnde det lite konstiga att jag verka vara nästan den ende som inte är vän med den veka ryggplattan på Granite Gear Vapor Trail. Och han bidrog en intressant vinkling. UL-packare är ofta vältränade över hela kroppen.
De kan syssla med aktiviteter som stärker överkroppen, simning, dykning, paddling och rentav - brrr! - styrketräna. För dem är det så enkelt som att det du inte har i ryggplattan får du ha i ryggen. EN RIKTIG KARL KLARAR AV ATT BÄRA EN SÄCK MED SLADDRIG RYGGPLATTA - eller ingen alls!


Men jag tänker inte träna för det. Jag gör övningar för att klara min vardag, jag springer för att komma ut, men aldrig att jag skulle träna som för en idrottsprestation. Återigen brrr!

Att man ska vara vältränad för att kunna bära lätta säckar med veka plattor. Fast jag måste säga att tanken har slagit mig också. När jag var i Pyreneerna i somras och vandrade på GR11 träffade jag och en kompis ett tyskt par varav mannen bar 30 kg! Det var medvetet av honom därför att han "tränar" för att klara av vandring i Himalaya som han skulle genomföra i september-månaden.

Jag beundrar folk som klarar av att ha mycket packning i ryggan men jag är inte som dem - jag är jag och vill satsa på att bära lätt utan att definiera mig som UL-packare. Jag är mer fokuserad på att njuta av turen än fundera om jag är karl nog för att bära tungt. Karl eller inte, jag är vandrare och ställer därmed utanför definitionen av 'karl' :)

Jag tror också det hänger på fysik och fysiologi. Jag har hög matförbränning så energi försvinner i kroppen snabbt även om jag äter ordentligt. Så det kan inte vara en bra kombination för mig att bära tungt och ha hög förbränning. Därmed ett skäl att ha lättpackning.

Kan också inflika att Granite Gear har andra modeller med styvare och kraftigare ryggplatta bla Nimbus. Den har jag skaffat av just detta skäl.
 
Jag är inte vältränad nånstans i kroppen tror jag. Blandar han möjligen ihop UL-packare med multisportare?

Det är ju i mångt och mycket multisportarna som drivit fram mycket av det lätta. De kör med lätta prylar eftersom de "måste" (annars klarar de inte av att prestera det de behöver). Jag kör med lätta prylar för att jag "vill".

Näe. De "vill" också bära lätt. Eftersom de "måste".

//J

;)
 
UL-packare är ofta vältränade över hela kroppen.
De kan syssla med aktiviteter som stärker överkroppen, simning, dykning, paddling och rentav - brrr! - styrketräna.

Till skillnad från de s.k. tungpackarna då eller? Vad gör de när de inte bär omkring på tunga ryggsäckar? Ligger i dvala för att klara av strapatserna och att bära sina tältkåtor? Vad är det som hindrar oss, som inte behöver borra hål i tandborsten och som föredrar en riktig sovsäck före en quilt (eller oss som idkar uteliv på vinterfjället), från att deltaga i nämnda aktiviteter? Jag tränar 5-6 dagar i veckan, utan att vara UL-packare, blir inte jag vältränad över hela kroppen då? I så fall vilken del tränas?

Ursäkta om jag drev saker till sin spets, men det här var det skummaste inlägget jag hittills (ganska kort tid iofs) sett.
 
Jag är inte vältränad nånstans i kroppen tror jag. Blandar han möjligen ihop UL-packare med multisportare?

Det är ju i mångt och mycket multisportarna som drivit fram mycket av det lätta. De kör med lätta prylar eftersom de "måste" (annars klarar de inte av att prestera det de behöver). Jag kör med lätta prylar för att jag "vill".


Naturligtvis var det dem han tänkte på. Jag skrev förstås det här som en ironisk grimas åt de mindre upplysta individer som brukar beklottra lättpackningsforumet med kommentarer om att träna kroppen så kan ni bära mer komfort, etc. etc. etc. - jag vände helt enkelt klichén bakochfram.
 
Senast ändrad:

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.