Lättuppsatt och lätt tält

Jag letar efter att 3-säsongs 2 personers tält som ska vara lätt, max 1500 gram. Hade tidigare ett Terra Nova Laser Competition 2, men avskydde det varje gång det skulle sättas upp (fick aldrig riktigt rätt på det).

Så jag letar alltså efter ett lättuppsatt tält med så bra höjd som möjligt. Jag är 193 cm lång så det ska också passa på längden. Tror eller har fått för mig att ett kupoltält vore bra, har kikat lite på Easton Kilo, men aldrig sett det i verkligjheten. Någon som har något bra förslag. Prisbild ca 3000:-

MLD Duomid XL skulle nog passa bra om du tycker att enkelväggstält är okej. En kompis till mig har en Duomid (icke XL) och det är mycket enkelt att slå upp. I princip fyra spikar och sedan rest från mitten.

MLD Duomid XL skulle nog passa bra om du tycker att enkelväggstält är okej. En kompis till mig har en Duomid (icke XL) och det är mycket enkelt att slå upp. I princip fyra spikar och sedan rest från mitten.

Vet inte hur enkelväggstält är, men känns väl lite sådär att det är helt öppet nertill. Sen är man ju tvungen att ha vandringsstavar för att det skall fungera.

HB Rajd är även inom dina preferenser. Om du medför stänger eller stavar går på ett ut.
Mina första 20 år hade vi enbart enkelväggstält. 3 årstider går det utmärkt.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips