Lättare tält

Jag är på jakt efter något lättare tält, då jag och sambon funderar på några långturer och nått som jag skulle kunna gå själv med. Jag har ett Jannu som har varit med i några år och är riktigt nöjd med. Dock så ligger vikten på 3,2 kg och tar upp en stor del i ryggsäcken. Har tittat lite på Niak. För och nackdelar? Andra förslag? Är inte ute efter något ultralätt, då det kommer bli en del på fjäll, sjö och vinter.

Tror det inte funkar så bra med ett o samma tält till allting. Varför ha ett vintertält i skärgården? Mitt vintertält e 3-manna o väger nästan 6 kg inkl snöpinnar, -ankare, o -kjolar. Men på sommaren använder jag tarp för samma besättning o då hamnar totalvikten på ca 1 kg. Men på sommarfjället kanske jag använder ett ul 2,5-pers självstagande 3-säsongs på 1,3 kg samt tarp.
Ska vi på festival blir d ett 4-pers tält av biltematypen på ca 4,5 kg. Eller tarp.
Min besättning är 4 avkommor i varierande storlekar.

Mitt tips är att leta efter ett tält som passar på närmsta resa, som bör vara av den typen ni brukat göra o antagligen blir fler av. Kommer det kanske komma barn inom nåt år så ta med d i beräkningen; dvs ett stort 2-manna eller litet 3-manna, kanske? Och ultralätt eftersom barns blöjor för 1 vecka väger en del.
Ska ni senare på vintertur...ja då fixar ni ett vintertält då. Basecamp-tur, veckotur med eller utan pulka, vita bandet...?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jannu är ju ett "vintertält" så behåll det och skaffa ett lätt "sommartält". Niak eller Anjan om Hilleberg eller kanske något från USA som man reser med vandringsstavarna (Zpacks, MLD, HMG, etc)?

Niak är ju inte direkt rymligt om man är två och med bara en absid på sidan får den som ligger innerst ingen direkt utgång.
Tror Anjan 3 är ett bra alternativ, den uppdaterade versionen till denna säsong ligger på 1,9 kg, bara ett hekto mer än Anjan 2. Det funkar även om man går själv.

Jo mitt Jannu blir kvar. På fjället är det trevligt med ett tält som står i alla väder och det är lagom stort om man blir inblåst en dag eller två. Paddlar även en del och då är vikten inte något problem. Dock så är det lite väl extremt för låglandet och det är stort och tungt när man är själv. Så tanken är ett lättare 3-säsongstält. De väger bara några hekto från enmanstälten och användningsområdet blir större

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips