Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll?

Jag vill få tag på ett par lätta och varma vantar/handskar att ha på sommarens fjällvandring. Skulle även kunna tänka mig ett skal + någon typ av innervante.

Nu har jag ett par skinnhandskar á la kronans officershandske, men de väger 133g och när de väl är blöta så är de blöta, och ännu tyngre.

Har ingen lust att punga ut massor av pengar men värdesätter ändå bra handskar. Skulle det bli blött väder så vill man ju ha en handske som fungerar bra.

Några pratar om Extremities Thinny, duger de som enda vantar? Verkar lite väl tunna va?

Vad använder ni på händerna? Har ni någon bra vante/handske som ni kan rekommendera?
 
Värt ett försök

Raskesven; sa:
Som regel ökar inte svarsfrekvensen för att man öppnar flera nära identiska trådar, snarast tvärtom.
Det kanske är en regel, vad vet jag!? Själv följer jag dock inte alla kategorier på forumet och om fler gör som jag finns det därmed en potentiellt större chans för bra svar här under "fjällvandring".

Nu kan det ju vara så att jag är den ende som inte läser alla kategorier och i så fall får jag väl lära av mitt misstag.

Allt grundade sig i min välvilja att lägga frågan där den kanske passade bäst, trots att fjällvandrarna med bra svar fanns under en annan kategori (denna). Tyckte och tycker fortfarande att det är värt ett försök.

Tyvärr verkar det som att trådstartare inte kan radera sina trådar heller, annars skulle jag ta bort den snarlika som ligger under "kläder".

Har du något bra tips?
 
Man får tänka på den som letar

carl_; sa:
Har du något bra tips?

Är det en utrustningsfråga om kläder så ligger den bäst under utrustning -> kläder. Man får tänka på att andra som letar tips om vantar förmodligen inte kommer börja på forumet om fjällvandring. Men det är inte alltid solklart såklart.

Ett alternativ är att 80 % av alla utrustningstrådar läggs under fjällvandring eftersom det är det som vi oftast tror att vi ska ha grejerna till :)

Men ingen skada skedd. Nu har ju Rasken tvärlänkat så att man hittar.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Värt ett försök

carl_; sa:
Nu kan det ju vara så att jag är den ende som inte läser alla kategorier och i så fall får jag väl lära av mitt misstag.

Skulle gissa att de allra flesta gör som jag - dvs läser "Visa senaste" och då spelar det mindre roll i vilket forum man lägger frågan. Gissningsvis har rubriken större betydelse för antalet svar.

På frågan om handskar så kör jag med ett par tunna, lätta skalvantar från Salewa på sommaren. Inga innervantar eller så. Min filosofi är att blir jag inte blöt om händerna och får vinden inte möjlighet att kyla ner mina blöta händer så skall det räcka. Gick för två år sedan utan vantar/handskar och hade jag inte fått låna ett par hade min vistelse på Kebnekaise inte blivit rolig för där var kallt utan vare sig regn eller blåst men med en blöt dimma.

[Ändrat av avslutad210712 2006-06-12 kl 18:40]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.