Lätta o vattentäta tumvantar

Jag letar efter ett par lätta o vattentäta tumvantar.

Ingen förstärkning i handflatan (vilket alla jag har tittat på har haft), tejpade sömmar (eller täta på annat sätt), absolut inget skinn, inget foder (om jag inte kan ta bort det).

Priset är flexibelt, billigt är bra, men funktion är bäst.

Nån som har nåt tips?

MLD eVent Rain Mitts är nog bland de lättaste du kan hitta.
Jag har själv tidigare tittat på dom med då fanns de bara att köpa från USA. Eftersom jag ansåg att det priset skulle blivit för högt så tillverkade jag ett par egna istället.
//Peter

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag har försökt att sy vantar, men det är svårt o blir aldrig bra. Men jag skulle kanske göra ett nytt försök. Jag har försökt göra de för avancerade tidigare tror jag.

Har du nåt bra mönster Peter?

Extremities Tuff Bags kanske?
Jag har ett par som jag tycker funkar bra. Väldigt lätta och smidiga. Något förstärkta/gummerade i handen, men inget som ger en massa bulk eller är i vägen på något sätt. Gör dem nog inte särkilt mycket tyngre heller.

I MCbutikerna kan man köpa regnvantar att dra utanpå handskarna. Lätta, ofodrade och går upp en bit på underarmen. Rekommenderas

Jag har försökt att sy vantar, men det är svårt o blir aldrig bra. Men jag skulle kanske göra ett nytt försök. Jag har försökt göra de för avancerade tidigare tror jag.

Har du nåt bra mönster Peter?

Jag har gjort ett eget mönster med utgångspunkt från MLD eVent Rain Mitts som jag länkade till överst. Tyvärr har jag inte kvar mönstret.
Men mönstret påminner väldigt mycket om AJ-mönster som det länkas till ovanför. Det är ett enkelt och fullt dugligt mönster.

Jag gjorde några prov-vantar först i lakan så att jag hittade en storlek som passade mig perfekt.
Jag tyckte dock inte att det svåra var att sy vanten utan att få dit tejpen så att de blev vattentäta.
Hade jag vetat att det skulle vara så jobbigt som det var så hade jag inte gjort det igen. Men det var lärorikt.

Jag insåg att i din tråd som du startade för ett tag sedan tar upp min vante som jag sydde.
//Peter

Bilagor

• hestra_pulloverMitten.jpg
    hestra_pulloverMitten.jpg
    15.5 KB · Visningar: 824

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips