Lätt tält för två långa personer

Är på jakt efter ett nytt tält eftersom mitt Norröna Ravneskar börjar ta slut. Eftersom jag är 1,96 m lång och dessutom fjällvintertältar en del vill jag gärna ha ett tält som är rymligt på längden. Jag tycker att 2,30 m, med vertikala tältsidor vid huvud och fot, är ett minimum.
Tältet ska rymma två personer. Keron 3 King size matchar väl mina behov rätt så bra. Helsport Svalbard 3 verkar på papperet vara ett likvärdigt alternativ fast det är lite svårt av katalogen att lista ut innertältets golvlängd. Båda tälten är dock i tyngsta laget, över 4 kg båda två.

Någon som känner till alternativ till dessa två tält?

Någon som har erfarenheter av hur Svalbard matchar Keron?

Krångligt men bra.

Ett alternativ, som jag själv använder både på vintern och på sommaren är Stephenson's Warmlite. Totalt sett är jag mycket nöjd med de två tält som jag haft och de är mycket rymliga. Jag har en kompis som är 2.07 och han köpte mitt 1:a Stephenson-tält av mig (ett 5-personers, väger c:a 3 kg) eftersom det var så gått om plats i det.

Mer info om Stephensons produkter kan fås på http://www.warmlite.com.

Det som gör dessa tält så rymmliga är att innertältet är i princip lika stort som yttertältet, dvs man saknar absid. Fördelen med detta är att man får mycket mer med utrymme, nackdelen är att på vintern har lite svårare att hämta snö vid matlagning.

Sen finns det en stor nackdel till med Stephensons och det är att de endast säljer via postorder i USA. Så det är en hel del krångel att få tag i deras produkter men när man väl har dom hemma så är det för det mesta lätt att vara nöjd. Tälten är som sagt rymmliga med nämnda nackdelar, extremt lätta och rätt uppsatta det klart stabliaste tält jag använt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Naket säljer, eller..?

Inte för att det här inlägget tillför någon tälthjälp, men jag måste säga att Stephenson's Warmlite har en intressant syn på effektiv marknadsföring. Eller ska man säga förlegad...

Re: Naket säljer, eller..?

Hedman; sa:
Inte för att det här inlägget tillför någon tälthjälp, men jag måste säga att Stephenson's Warmlite har en intressant syn på effektiv marknadsföring. Eller ska man säga förlegad...

Å andra sidan lär ju han vara aktiv naturist så han kanske inte tycker att det är så märkvärdigt.

Re: Re: Naket säljer, eller..?

Ras; sa:
Hedman; sa:

Å andra sidan lär ju han vara aktiv naturist så han kanske inte tycker att det är så märkvärdigt.

Finns det "naturist tält"?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips