Lätt systemkamera?

Nej alla är vi ju inte Cartier-Bresson ;)

Det hela slutar nog i em för min del med en Olympus E-420 med 14-42 kitoptik. Kompletterar evt med en pannkaka senare om jag vill köra UL ;-) Det är iofs ofta kul att ålägga sig onödiga restriktioner... Föll för kameran när jag fick den i handen, skön känsla och lite retrodesign. Nätt och lätt. Upplevelsen är viktig...

Jag tror det är ett bra val. Olympus kitzoom är fin och köper du pannkakan sen så har du en väldigt trevlig gatufotokombo, liten och diskret! :)

Fast du får tänka på att det är mer än hur "nära" du kommer som ändras. Det är perspektivet/bildvinkel också, och då spelar det ingen roll om du zoomar i datorn, det förändras inte. Dock kan du ju beskära endel med 10MP, frågan är vad du ska göra med resultatet.

Det var väl lite tongue in cheek från min sida där, men en del av det man (=jag) ofta gör med zoomen är att plocka bort saker ur motivet, zooma lite närmare för att ta bort en lyktstolpe eller vad det nu kan vara (inte alltid det går att göra genom att röra sig framåt själv), och det kan man ju lika gärna göra genom att beskära bilden lite. Det var mer det jag menade.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips