Lätt systemkamera?

Nej alla är vi ju inte Cartier-Bresson ;)

Det hela slutar nog i em för min del med en Olympus E-420 med 14-42 kitoptik. Kompletterar evt med en pannkaka senare om jag vill köra UL ;-) Det är iofs ofta kul att ålägga sig onödiga restriktioner... Föll för kameran när jag fick den i handen, skön känsla och lite retrodesign. Nätt och lätt. Upplevelsen är viktig...

Jag tror det är ett bra val. Olympus kitzoom är fin och köper du pannkakan sen så har du en väldigt trevlig gatufotokombo, liten och diskret! :)

Fast du får tänka på att det är mer än hur "nära" du kommer som ändras. Det är perspektivet/bildvinkel också, och då spelar det ingen roll om du zoomar i datorn, det förändras inte. Dock kan du ju beskära endel med 10MP, frågan är vad du ska göra med resultatet.

Det var väl lite tongue in cheek från min sida där, men en del av det man (=jag) ofta gör med zoomen är att plocka bort saker ur motivet, zooma lite närmare för att ta bort en lyktstolpe eller vad det nu kan vara (inte alltid det går att göra genom att röra sig framåt själv), och det kan man ju lika gärna göra genom att beskära bilden lite. Det var mer det jag menade.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips