Lätt sovsäck för ca -15?

Jag har tänkt investera i en lätt sovsäck för vinter och höga höjder (bland annat Elbrus i sommar).

Jag har googlat runt en massa och har kommit fram till följande alternativ. Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av dessa sovsäckar eller har bättre alternativ?

• Mountain Hardwear Phantom 0
  • Marmot Lithium MemBrain
  • Mountain Equipment Snowline
  • Mountain Equipment Iceline
  • Western Mountaineering Antelope Gore WS
  • Western Mountaineering Lynx Gore WS

Jag är självklart intresserad av att den både är varm nog och att den väger lite och har liten packvolym.

Hur har du tänkt att sova? Om du sover i tält kan du skippa alla olika former av membran säckar då de både ar dyrare, väger mer, skrymmer mer och andas sämre. Både Marmot och WM gör mycket bra säckar, Marmot Lithium, Couloir och WM Antelope motsavara dina krav.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Alla sovsäckar du listat är extremt fina.
Men som smux skriver så får du fundera hur du kommer att sova. Har du något 'skal' så behövs inte membran sovsäckarna gissar jag.

Köpte själv en MountainHardwear Phantom 32 då jag klarar mig med -2 komfort.

Antelope...

Min antelope har dryloftskal och det fungerar mkt bra! Sover mest i tält med den och i minusgrader är det inte ovanligt med rimfrost som sedan värms upp och faller ner på innehållet i tältet.

Om man har dryloft eller microfiber (tror den varianten finns också) är mest en smaksak, jag tycker i alla fall att Gore dryloftskalet fungerar prima på min Antelope.

Komfort för mig är ca minus 15-17, beroende på hur pigg jag är.

Rekommenderas :).

//J

Nu i vintras ville jag ha något varmare och slog till på en Cumulus Teneqa 850 med komftemp -24. Sov i den utan tält med två liggunderlag för ett par helger sedan när det var runt -15, och det var riktigt behagligt. Med en vikt på 1330g tycker jag den är ett kap, särskilt då den kostar ca 3200 om det köps från Polen. Cumulus verkar alltså veta vad de gör.

Magnus

Bilagor

• P_20130113_083131.jpg
    P_20130113_083131.jpg
    30.5 KB · Visningar: 618

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips