Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi?

Jag är oerhört trött på modenissarna som designar friluftskläder, de senaste åren ska alla regnkläder tydligen vara korta och då vågar ingen avvika från detta mönster. Jag letar efter en lätt regnjacka a la Marmot Precip som både är enkel att stoppa undan i packningen och som kan täcka en ej regntät utejacka eller kavaj. Förra sommaren provade jag säkert 10 lätta regnjackor och ingen täckte en vanlig kavaj. Alla slutade vid midjan... Jag tror att jag provade en Patagonia-som var aningen längre än de andra men inte tillräckligt...

Jag tycker att det i dagens överflödssamhälle är mycket märkligt att en sådan jacka inte tycks finnas...

Jag blir glad om jag har fel så om någon har tips på en halvlång-lång, lätt överdragsregnjacka, så vore det toppen. Tillsvidare fortsätter jag med paraply..

Ulf
 
En nyhet för våren som borde passa dig är Arcteryx Theta SL som är längre i modellen och med en smal passform/ bra längd på armarna för att vara Arcteryx.

Den är gjord i Goretex Paclite med trelagers förstärkningar på axlar och underarmar.

Inte absolut lättast (eller billigast) men en välsittande, vältäckande och mycket genomtänkt jacka som passar till det mesta. Clean och fin för vardagsbruk också.

/Björn
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tack för tipset, tycker dock att Arcteryx är för dyra (och för smala), lägger hellre pengarna på tropikresor än köper friluftsgrejor i den klassen...

Det hela verkar vara en modegrej, så om några år kanske jackorna blir längre... När jag köpte jacka för 6-7 år den var det inga problem att hitta längre, jackor. Dessvärre är min senaste jacka utsliten.
 
Bergans Superlett

Jag har en Bergans Superlett-jacka. Som namnet antyder så är det en hyfsat lätt jacka, 400g ca i M. Den är inte någon parkas eller så men den räcker över rumpan på mig som är strax under 180 cm.
 
Att bara köpa en för stor jacka fungerar bra (om större finns att få, jag vet ju inte vilka mått du har). De fungerar dessutom bättre om de är bylsigare!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nja, funkar inte för mig iaf, med dagens korta jackor skulle ärmarna bli alldeles för långa om jag köpte något som var två storlekar för stort...
 
Nej nu har jag givit upp det finns ingen lätt, tunn jacka av riktigt hög kvalitet som man kan dra över en halvlång ej tät skal/friluftsjacka. Endast midjekavajer vågar de hariga friluftsfirmorna designa i år. Det finns dussintals olika Marmot pricip-kloner att köpa och man konkurrerar bara med vikt så någon halvlång jacka vågar man absolut inte designa.

MEN: häromdan hittade jag ett tunnt halvlångt helt ok ställ på COOP, 300 spänn! Jag slog till. Lite i tätaste laget, men jag kan ha den i fickan och sedan dra den över min gamla Tenson-vindjacka eller en kavaj. Den testades i busvädret idag och är helt ok. Blev inte för varm vid cykelturen, och jag var helt torr trots idogt regnande. Den får duga i år även om jag hellre skulle köpt en jacka med mer påkostade detaljer. Märket? ABEKO.

Ulf
 

dave1

Avslutat
Jag har också stört mig en del på längden på jackorna. En av de bästa jackor jag ägt var en Berghaus som jag köpte runt 1990. Den var lång och gick en bit ner på låren, normalt skuren, två fickor, en rejäl huva, ofodrad ren skaljacka i gtx. Lite anoraksnitt på den fast med hellång dragkedja. Tyvärr sålde jag den till en korridorkamrat efter en dyr Åreresa 94.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.