Lätt och liten bränsleflaska?

Nu är ett (begagnat) Caldera Cone-kök på väg över Atlanten tillsammans med en liten titankastrull. Ska bli roligt att se om de fina recensionerna är befogade.

Dock får jag inte med någon bränsleflaska till köket och inte heller den lilla mätkopp som skickas med nya kök. Är det därför någon som kan hjälpa mig att hitta något lämpligt här hemma i Sverige?

Vanligtvis säljs köket med en plastflaska på 250 ml med en typ av pipkork. Finns något liknande tillgängligt i lämpligt plastmaterial? Kan man lita på "pipkorkar"?

Jag har redan mindre (125 ml) nalgeneflaskor med både skruvkork och pipkorkar men skulle behöva en större volym för mina tänkta turer med köket på 2-4 dagar. Dessutom är jag osäker på om Nalgeneflaskorna är lämpliga för förvaring av sprit.

Kan mätkoppar för medicin fungera för spritmätning?

/Björn
 
Sprit och plast är normalt ingen fara. Gummi och aluminium är det värre med. Mätkoppar får man ju gratis på apoteket, så det är väl bara att testa? (jag fick det senast jag köpte fluorsköljning iaf)

Förvarar nästan alltid t-doja i petflaskor. Aldrig något problem. Har även burit bensin, avfettning, heptan och annat i dem, aldrig haft läckage.

Fast polykarbonat (nalgene) är väl inte lätt? Ska det inte vara merflaskor?
 
Saxat från ett annat av mina inlägg...

"För ett par år sedan (~6-8) så skulle jag skölja ur en pet-faska som jag tänkte använda för T-sprit. "Ju varmare vatten, desto bättre" tänkte jag och hällde i vatten värmt i vattenkokaren och lät den stå ett par minuter. Resultatet blev att flaskan "drog ihop sig", volymen minskade från 1,5 till 1,3 liter. Öppningen var fortfarande lika stor (pga av den tjockare plasten tror jag) men själva flaskan blev liksom hårdare. Dock inte så hård att den skulle vilja spricka eller så, känns helt enkelt stabilare. Jag har sedan dess använt flaskan för T-sprit på både vinter- och sommarturer. Bytte kork en gång, mest för säkerhets skull och inte för att det behövdes."

Kanske kan det funka? Ska testa själv med en 33cl pet-flaska.
 
Jag har äntligen tagit mig i kragen och börjat använda flourskölj mot karies morgon och kväll, och har då fått över ett gäng tomma plastflaskor som verkar kanonbra att använda till packning, eftersom de är både lätta och platta, till skillnad från petflaskor som det varit dryck i. De verkar med andra ord väldigt praktiska att trycka ner i en packning, och de är ju lika täta som något annat. (Plus att de har barnsäker kork, om nu det är bra till något?) Om de sedan går att härda enligt Karolinas metod ovan, så blir det ju bara bättre. Jag ska i alla fall göra ett försök.
 
Några dagar tål i alla fall Nalgeneflaskan sprit. Sen var spriten uppeldad, så längre än så vågar jag inte lova. Flaskan (också 125 ml, utan pip) var helt opåverkad vad jag kunde se.
/OJ
 
Tack för alla snabba svar!

En naturlig följdfråga:

Vilken är den lättaste Petflaskan på marknaden med volym på 2-4 dl?

Kom igen nu alla lättpackande digitalvågsägare och hjälp mig att få ner vikten på kök, vindskydd/stativ, kokkärl med lock och bränsleflaska under 140 gram!
 
Kolla på Apoteket

Att leta bland sådant dom har på Apoteket i plastflaskor är nog en bra början, för det mesta dom har på Apoteket är i starkare material än engångsflaskor för t.ex dryck som ”Mer” och nu senast ”Risifrutti ”.

Jag köpte en gång "ACO ansiktsvatten" i en ljusblå genomskinlig flaska med ”spruthål” och rejäl skruvkork. 200 ml. Denna flaska har ovalt tvärsnitt (lättpackad)

Att flaskan är genomskinlig har definitivt sina fördelar.

Solskyddsmedel kan finnas i ”bra” flaskor fast man får diska många gånger. Möjligen är T-röd ett bra "diskmedel" för att få bort fettresterna ur en solskyddsmedelsflaska.

I samma hus som jag bor i fanns det länge en damfrisering och där kunde man (jag) gå in och be frisörskan om att spara en ”bra flaska”. Det var en väldans massa saker hon hade i håret på sina kunder. Vissa av dom tomma flaskorna var inte bara UL, utan även Ultra Billigt (=gratis).

Per
 
40 gram för 1,5 liter PET- Flaska

Tack för alla snabba svar!

En naturlig följdfråga:

Vilken är den lättaste Petflaskan på marknaden med volym på 2-4 dl?

En 1,5 liters loka flaska väger 40 gram, vad jag förstår så ska alla PET flaskor väga lika mycket då de blåses upp av samma stycke plast bara formen som skiljer. Om det är fallet borde en PET på 33 cl vara betydligt starkare /vikt än den stora flaskan.

Ska väga när jag kommer hem från arbetet.
 
En Coca-Cola-flaska på 0,5 l väger 30 gram. Jag har en Festis på 0,6 liter som väger 38 gram. Jag har använt den typen av flaskor för T-sprit mycket och inte sett några tendenser på invärtes skador. Utsidan blir så klart lite skavd med tiden.

Flaskor avsedda för livsmedel har mycket höga krav på sig att tåla det mesta utan att börja släppa ifrån sig obehagligheter som sedan följer med drycken ner i magen. Jag menar, om de pallar Coca-Cola så...

Utan att vara plastexpert så skulle jag nog föredra okrympta flaskor eftersom man då kan räkna med att de har kvar ovanstående egenskaper oförändrade. Det är inte ens säkert att de blir starkare bara för att de känns stadigare och tjockare. Motsatsen kan ju också vara fallet. Men detta finns det säkert andra som kan bättre än jag.

Jörgen
 
De lättaste PET-flaskorna jag hittat är av vatten-märket "VITTEL"
Deras 50cl flaska väger 20g
Deras 75cl väger 28g

När det gäller 1,5 liters så är det "Premium" som gäller: 36g.
Men känns så sladdrig så den använder jag inte själv.

Men alla dessa känns så pass tunna att det enda bränsle jag skulle våga förvara i dom är T-sprit.
Inget annat!

//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EBx Lätt vikt = liten volym? Lättpackning 11
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.