lätt mat för 14 dagar?

Var på en fisketur förra sommaren och levde på soppor, eget torkade grönsaker, köttfärs och kyckling. Hade med mig torrmjölk och oboy och även en del bröd. Kan tänka mig att jag skulle haft lite mer fett med mig den första turen, den andra hade jag med mig en rejäl bit ost.
Men om man lever på liknande varor, då känns det svårt att komma upp i 700g per dag känns det som, fast jag vägde aldrig maten.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Var på en fisketur förra sommaren och levde på soppor, eget torkade grönsaker, köttfärs och kyckling. Hade med mig torrmjölk och oboy och även en del bröd. Kan tänka mig att jag skulle haft lite mer fett med mig den första turen, den andra hade jag med mig en rejäl bit ost.
Men om man lever på liknande varor, då känns det svårt att komma upp i 700g per dag känns det som, fast jag vägde aldrig maten.

blev det ingen fisk att äta ?

Jodå vi fick riktigt gott om fisk på andra svängen, fast vi åt ingen uppe på fjället den gången i alla fall.

Om man ska gå från abisko till nikka så ser jag ingen anledning till att bära 10 kg mat.
Bär det som du vill ha som inte finns att köpa i stugorna och så köper man allt annat på vägen.

Jag brukar vara inne och handla i princip varje dag, så behöver jag bara bära 1-2 kg mat åt gången (det brukar vara opraktiskt att tömma förråden hela tiden, så lite får man dra på ändå om man ska lite konfort).

såvida man inte vill hålla sig borta från stugorna och vara för sig själv. Men då är abisko nikka kanske inte rätt val av rutt ändå.

Att det kostar mer att handla hos STF än hemma på ICA spelar ingen som helst roll tycker jag. Den summan är för mig iaf helt försumbar med tanke på vad hela fjällvandringen kostar med tågbiljetter, utrustning etc och vad det är värt attt slippa bära mat på ryggen.

Då brukar jag passa på att var bekväm och äta en del konserver. Det gör inte så mkt om en burk väger mer än frystorkat när man bara bär den i ett par km och bara 1 åt gången. De där frystorkade pastarätterna kräver en extrem hunger hos mig för att jag ska tycka att det är ok.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips