Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet

Tjena!

Jag håller på och letar efter ett nytt tält till mina solovandringar. I nuläget använder jag ett Helsport Ringstind 1 som jag tycker är kanonbra förutom vikten då..det väger 1.8 kg. Skulle vilja komma ner till ca 1 kg komplett eller mindre. Det finns ju naturligtvis en uppsjö sådana, problemet är dock att jag behöver ett tält med en höjd på innertältet på minst 95 cm. De enda som jag hittat som har det är Nemo Hornet 1p samt Big Agnes Fly Creek HV UL1. Det finns väl några som till har bra höjd men samtliga jag hittat kräver en vandringsstav för uppsättning, typ Zpacks Plexamid, inget som jag är speciellt intresserad av släpa omkring på enbart för tältet skull även om jag inte avskriver det totalt.

Tältet kommer att användas både till låglandsturer och fjällvandringar.

Så är det någon som har något annat förslag?

//Calle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Tjena!

Jag håller på och letar efter ett nytt tält till mina solovandringar. I nuläget använder jag ett Helsport Ringstind 1 som jag tycker är kanonbra förutom vikten då..det väger 1.8 kg. Skulle vilja komma ner till ca 1 kg komplett eller mindre. Det finns ju naturligtvis en uppsjö sådana, problemet är dock att jag behöver ett tält med en höjd på innertältet på minst 95 cm. De enda som jag hittat som har det är Nemo Hornet 1p samt Big Agnes Fly Creek HV UL1. Det finns väl några som till har bra höjd men samtliga jag hittat kräver en vandringsstav för uppsättning, typ Zpacks Plexamid, inget som jag är speciellt intresserad av släpa omkring på enbart för tältet skull även om jag inte avskriver det totalt.

Tältet kommer att användas både till låglandsturer och fjällvandringar.

Så är det någon som har något annat förslag?

//Calle

Kolla in Tarptents modeller, t.ex. Moment DW, 970 g, 99 cm inre takhöjd, två absider, två ingångar:

https://www.tarptent.com/product/moment-dw/

Har annars själv Scarp 1, lite tyngre dock, 1555 g:

https://www.tarptent.com/product/scarp-1/

/Mats

En varning för innertält i mesh, det blir dragigt, speciellt med USA stuk på yttertältet. D v s en duk som inte går ner till marken.

go tur

Finns i Sverige

Backpackinglite.se har ett par modeller. Som tidigare nämnts så bör man välja med "solid walls" för att slippa drag. Kostnadsmässigt blir det ingen större skillnad mot att importera och Tarptent skeppar förhållandevis snabbt. Tullrutinen är enkel. Man swischar tull och moms till posten.

Hillebergs Enan har 93 cm innerhöjd vid bågen.

Terra Laser Competition 1 har 95 cm under bågen. Men jag har det tältet själv (årsmodell ca 2014) och tycker att ingången är väl låg och trång. Svårt att ta sig in och ut i regnväder utan att blöta ned sig eller sin utrustning.

Thure

https://se.hilleberg.com/SV/tält/yellow-label-tält/enan/

https://www.blacks.co.uk/equipment/...lmhlZlS_09SxW1fCZukaAlMJEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Tack Thure. Hilleberg är alltid Hilleberg och hade jag redan haft ett Enan så hade jag inte tittat efter något annat. Dock så vill jag gärna komma ner till ett kilo när jag ändå ska köpa ett nytt.

Laser Competition 1 ser intressant ut, finns ju också en version som heter Compact 1 där enda skillnaden, förutom priset, verkar vara att det är mindre packvolym på Compact 1 jämfört med Competition 1, vet inte om jag missat något annat?

En varning för innertält i mesh, det blir dragigt, speciellt med USA stuk på yttertältet. D v s en duk som inte går ner till marken.

go tur

Uh oh.. det har du ju naturligtvis rätt i! Nemo Hornet 1p går bort.. synd nu när man köpa det på XXL för 3 500 kr, om man prenumererar på deras nyhetsbrevet vill säga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips