Läppskydd på glaciär

mellpat

Avslutat
Använder en tysk läppsalva baserad på zinkoxid och som heter Labiosan. Den har länge varit standard vid extrem solbelastning. Minns inte var jag skaffade den.

Zinkpasta ?

Hej!

Har använt Zinkpasta 1 gång. Det var första och sista. Det brände fast i huden. Sista åren i alperna har jag kört med "vanligt" solskydds stift köpt på apoteket, det funkar bra. Man bör komplettera med keps eller liknande.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Re: Tack

pontare; sa:
skall ni ha för tipsen.
Det blev zinkpasta på apoteket för 31 spänn.
Med zinkpasta får man rätta extrem-looken, alternativt ser man ut som Hökarängen-gänget i Sällskapsresan...

Vanligt solskydd är bra, men ta till så stark faktor du hittar, eftersom läpparna har känslig hud samtidigt som man rätt ofta slickar/torkar sig där, varvid skyddet tunnas ut. Smörj mycket och ofta!

Har man en gång bränt läpparna svårt så lär man sig...Jag gjorde det misstaget en gång och mina läppar var som 2 grillkorvar i 3 veckor innan de läkte... Det som gällde var flytande föda och att hålla sig för skratt för att minska smärtan ;)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.