Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja

Gjorde jag ett dåligt köp nu? Behöver lite råd angående längdskidor.

Jag vill gärna ha ett par nya längdskidor då jag i nuläget inte äger några bra skidor (o har väl aldrig gjort). Ett par med för hårt spann som är riktigt långa o ett par ganska korta skidor m alldeles för mjukt spann. Det funkar fint att gå runt i skogen med men jag tror att jag skulle få en bättre upplevelse, främst i motionsspåret, om jag skaffar ett par "riktiga" skidor.

Så var jag nere på Udéns sport igår för att lämna tillbaka ett par turåkningspjäxor som inte passade så bra (för egentligen är det turskidor jag hade tänkt köpa iår, men de kom ju aldrig in). Och det är helt utplockat, vad ledsen jag blev att jag inte hade köpt ett par skidor där i december när jag ändå var där, o faktiskt provade ett par pjäxor som jag gillade.

De hade ett par skidor kvar som passade mig rent spannmässigt, jag impulsköpte de, men vet inte riktigt om jag kanske förköpte mig. De var ju rätt dyra o sas passa allt från motionär till tävlingsåkare. Själv skulle jag klassa mig som en dålig motionär, som har lite ambitioner att bli en bra skidåkare. De jag köpte hette Atomic World cup classic http://www.udenssport.se/sv/product/1682/Atomic-World-Cup-Classic-09-10

Så, vad säger ni. Ska jag försöka hitta ett par billigare skidor (kanske tom ett par pjäxor, de jag har nu är inte så sköna)? Kommer det överhuvudtaget gå att hitta ett par skidor nästa vecka? Eller ska jag vara nöjd med de här skidorna (jag betalade 2600 kr för de, normalt pris 4000, bara skidorna, inga bindningar eller pjäxor). Hjälp!

(Nu ska jag ut o njuta av Jämtlandsfjällen istället!)
 
Du har köpt ett par riktigt bra skidor! Visst kan du kanske, ett normalt år, hitta ett paket, med bindning och pjäxor, till bättre pris. Men nog inte i år, det är otroligt utplockat överallt.
Men jag blir lite tveksam när du skriver att dina pjäxor inte är så sköna för det är ju väldigt viktigt. De skidskor som finns nu sitter ju oftast perfekt på foten, inget skav eller kläm!
Jag tycker att du har gjort ett bra köpt ändå, att hitta en bra skida som det är kul att åka på är svårt att få under 2000 kr.
Kolla på www.polder.se om du vill ha tips. De säljer skidor via nätet, och det fungerar faktiskt, men även de har väldigt urplockat i år.
Lycka till!
 
skidan ut i från dina behov är det ju inga fel på, där har du något att "växa i" dvs när du kommit igång behöver du inte det första du gör börja snegla på bättre grejor.

att hitta fynd på rea så här tidigt kan man nog glömma den här vintern, precis som #1 skriver, dock rent prismässigt borde du kanske ha kunnat pyssla ihop ett paketpris, det blir lite onödigt dyrt att köpa allt löst, i alla fall borde dom kunna bjussa på monteringen av bindning. när du har så fina skidor är det nästan lag på att också skaffa hyfsade stavar, i alla fall hitta en stav med kontrollrem, om du inte redan har det.

men innan du väljer bindning bör du ha valt sko först. men akta dig för bindningen salomon pilot med dubbla infästningar, som vi pratat om i en annan tråd.

sen kan det nog iofs dyka upp bra priser längre fram, det är svårt för sporthandlarna att motstå frestelsen att ta hem allt som går, ett snabbt slut på vintern och det finns plötsligt för mycket grejjer i stället.
 
Tack för svaren, men det blev inte lättare :).

Jag åkte iaf ett varv på elljusspåret nyss o visst är det kul att åka skidor (m det blir ju alltid så bakhalt, det här med vallning är ju kanonsvårt). Det funkade ju fint på mina gamla skidor o frågan är om det inte funkade bättre på de om än vad det skulle göra på de nya fina skidor (de gamla har ju nämligen stålkant).

Grejen m pjäxor är att det inte fanns några kvar som jag gillade. Det står på min att-köpa-lista (egentligen före skidor).

De kunde inte montera några bindningar eftersom de inte hade några. Men jag har ett par SNS profil på mina äldsta skidor så jag tänkte montera de, o borra gjorde de iaf åt mig (resten kan ju inte vara så svårt).

Imorn ska jag prova att åka på mina gamla fiskfjällsskidor o se vad jag tycker om de.

Hur upplever man egentligen skillnad på en bättre o sämre skida? Vad är det jag kommer att vinna på den dyrare skidan m lite hårdare o bättre spann, jämfört m den billigare m mjukare spann?
 
Tack för svaren, men det blev inte lättare :).

Jag åkte iaf ett varv på elljusspåret nyss o visst är det kul att åka skidor (m det blir ju alltid så bakhalt, det här med vallning är ju kanonsvårt). Det funkade ju fint på mina gamla skidor o frågan är om det inte funkade bättre på de om än vad det skulle göra på de nya fina skidor (de gamla har ju nämligen stålkant).


hur-menar-du-nurå... :) jag förstår inte riktigt frågan, men vi kan i alla fall reda ut det där med stålkant. dom skidorna är ju främst, eller rättare sagt enbart, till för åkning utanför spåren.

och det finns inte heller något samband mellan vallning-fäste-stålkant.

dina nya skidor ska inte vara speciellt svåra att fästvalla. det enda är väl när det som idag är runt nollan och snöar det kan vara lite knixigt men det är ju inte så vansinnigt ofta man åker då. men annars är det inga som helst problem. läs mitt inlägg jag skrev igår, här inne.

Grejen m pjäxor är att det inte fanns några kvar som jag gillade. Det står på min att-köpa-lista (egentligen före skidor).

De kunde inte montera några bindningar eftersom de inte hade några. Men jag har ett par SNS profil på mina äldsta skidor så jag tänkte montera de, o borra gjorde de iaf åt mig (resten kan ju inte vara så svårt).

en sak, när det gäller pjäxor, som är viktig att tänka på är att den förutom att sitta bra på foten också ska lira lite ihop med skidan. dina nya skidor är ju av tränings /tävlings karaktär och för att få ut dess prestanda och få ner kraften i skidan bör du ha en pjäxa som sitter tight, stadigt och framförallt har lite hårdare sula.

en skida som är mer åt tur /lättare motions -hållet trycker du inte på lika hårt när du åker och därmed har man lite lösare, ledigare och framförallt i sulan mjukare pjäxa. oavsett om du har gamla eller nya pjäxor är dom mer eller mindre raceinriktade. det är inga problem att köra med äldre pjäxor men till skidan du länkar till bör du ha en med styvare sula.


Hur upplever man egentligen skillnad på en bättre o sämre skida? Vad är det jag kommer att vinna på den dyrare skidan m lite hårdare o bättre spann, jämfört m den billigare m mjukare spann?


det finns ingen koppling mellan hårdhet på spann och priset för skidan.

det finns inte heller någon koppling mellan typ av skida och pris.

det man först måste bestämma sig för är vad man i huvudsak ska ha skidorna till:

en skogsskida helt framtagen för åkning i obanad terräng.

en turskida som under rätt förhållande hyfsat klarar körning vid sidan av spåret, men i huvudsak fungerar bäst längs leder, skoterspår egen uppkörda spår. dock ej i maksinpreppade spår.

en smalare turskida eller om du så vill bredare spårskida (runt 50mm) som funkar helt ok att åka i maskinkörda spår med, ute på gärden i egenuppkörda spår och när det blir lite skare kanske man kan ge sig ut på isen om det ligger snö där. funkar även i skoterspår och liknande. här hittar vi dom flesta fiskfjälls skidorna. det som är viktigt att tänka på är att den här kategorin mest brukar sitta på fötterna hos dom som "går" skidor. vill man ut och fin-glida lite i vårsolen under tiden man småpratar med väninnan, ha mjuka och sköna pjäxor är det den här typen av utrustning man ska ha. skidan är också stadig och bra för nybörjare.

problemet är bara att många klarar av nybörjarstadiet redan efter andra tredje tillfället. man får kontroll på prylarna, det börjar bli roligt att släppa på ner för backarna, man vill öka farten lite och går helt över till att "åka" skidor. då står man där med något som mer liknar en långtradare när alla andra swichar förbi med sportbilar.

och då kommer vi in på sista kategorin, som är renodlade tränings /tvälingsskidor som helt och hållet är framtagna för att köra så man blir svett.

inom varje grupp finns det sedan olika fabrikat, modeller och därmed priser. du kan hitta en förhållandevis billig skida av tävlingskaraktär och en dyr turskida.

när det gäller spannet tas det som du vet ut efter åkarens vikt, men också efter hur man ska köra skidan och vilka resurser man har.

en nybörjare som väger 65kg ska ha en betydligt mjukare skida än tävlingsåkaren, även om båda kör på skidor av tävlingskaraktär.

skidan du åker och fiser med i vårsolen ska vara mjukare än dom du har när du flänger runt elljusspåret.

när det gäller "tävlingsskidor" får man ett bättre belag, en lättare skida, ett följsammare och mer effektivt spann, bättre material och konstruktion osv ju mer du betalar.

vore jag som dig skulle jag börja med att fundera ut vilken typ av åkning du mest kommer ägna dig åt. den skidan du länkar till är ju ett renodlat sportredskap och är enbart framtagen för dom som lämnar apelsiner, termosar och liggunderlag hemma och i stället smyger omkring i tighta trikåer och kastar sig i bilen för att direkt blåsa hem och duscha efter ett pass.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Bra butik för längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
tcj Smartklocka och längdskidor Turskidåkning 2
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
vandrafjäll Toppturer med längdskidor Turskidåkning 5
k elias Vacker by för längdskidor med barn? Turskidåkning 13
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
Virr Jämtlandstriangeln på längdskidor Turskidåkning 9
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
fredrikgunne Längdskidor för stockholmare Turskidåkning 5
Ludwig Pettifogger Hyra längdskidor i stockholmsområdet Turskidåkning 2
johanbengt Längdskidor Uppsala-Stockholm Turskidåkning 6
Joakim Ambrosson Längdskidor, Stockholm Turskidåkning 4
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
Christian1 Längdskidor i Göteborgsområdet? Turskidåkning 4
ljaw Grundvallning längdskidor Turskidåkning 10
70617 Val av längdskidor!? Turskidåkning 8
jompe84 Hyra längdskidor i Stockholm! Turskidåkning 3
jennyhe Hyra längdskidor i Göteborg Turskidåkning 3
aiku Längdskidor julen 2008 Turskidåkning 2
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
Niclas_skane Första gången på längdskidor Turskidåkning 5
sosa åka längdskidor i göteborg Turskidåkning 1
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
niclasd Hyra av längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 1
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3
Berggrund Längdskidor for dummies. Turskidåkning 17
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
highlandpark Längdskidor, köptips? Turskidåkning 7
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
Midaluna Funderingar inför 1 vecka i fjällen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
totte Nybörjare: Turskidor för skog, fjäll och lite utför Turskidåkning 1
Martin Gidlund 29 kg. För lite, lagom eller för mycket? Turskidåkning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.