Längd/sort på turskida

Hej!

Vilken beslutsångest..

Jag väljer mellan:

Madshus Voss 205 cm vallningsbara eller Atomic Mountain BC 198 cm med fiskfjäll..

Ska ha dem till latja lite i skogen, skogsvägar och kanske lite på isen. En och annan dagstur på fjäll möjligen. Kanske pulka med barn,

Jag kan inte valla så jag tänke att vallningsfria är bäst. Men jag börjar bli lite osäker..

Jag är 186 cm o väger 83kg. Är 198 cm för kort??

Vilken skida skulle ni valt?

Tacksam för hjälp

//Magnus

210 skulle det vara på skidorna. är själv 188 cm och 2,10 m är bra för mig. sen är det beroende på om du kommer åka mycket i skogen och och på isen o latja i skogen så är nog ett billigare altenativ bättre än dyrt, för underskidan på skidan kommer få lida mycket.
vallningsfritt är det sämsta altenativet om du inte tänker åka skejt.

men smaken är som baken.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Vikten?

Hej!

Jag har fått för mig att vikten är bättre att gå på än längden när man väljer skidor? Ska man tänka på samma sätt som när man väljer vanliga längdskidor dvs att ett papper nätt och jämnt ska gå under spannet?

//Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips