Längd på telisskidor?

Hej!
Jag har fått möjlighet att köpa ett telemarkskidor av en kompis, som i sin tur har vunnit dom i en tävling. Det jag undrar bara är om dom är lagom långa.

Min fråga är bara hur man ska tänka vad gäller längd på telisskidor (för pist i första hand som jag ser det)? Jag är nybörjare på området med bara några dagars tidigare erfarenhet av att åka. Finns det någon klassisk regel á la i stil med "ens egen längd minus 10 cm"?

/Martin

Du är nybörjare? Så bör kanske längden på skidorna vara runt din längd. Om de är lite kortare så gör det inget. Då kan du träna på svängar lättare. Jag är inte proffs på telis men väl amatör. I nuläget har jag skidor som är lika lång som min höjd. Funkar bra. Har också åkt med kortare skidor, det var lätt att svänga dem i backen. Alltså pist.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det låter som en bra längd. Det är lite en smaksak, men kroppslängd -10/+10 cm brukar vara bra.

Själv kör jag på 175 på båda mina par (för pist och offpist) och jag är 187 cm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips