Längd på skidor?

Hej! Jag är helt nybörjare på skidor. Är lite sugen på att försöka lära mig längd och funderar ppå att köpa några begagnade skidor men hur långa skall de vara? Jag är 160 cm. lång. Jag undrar också om man måste ha pjäxor eller om vissa vanliga kängor fungerar?
Sandra

SKidor

har blivit kortare på senare år vilket gäller både utför och vid längdåkning. Det är lättare att svänga med kortare skidor men man tappar en del lössnöegenskaper och bärighet i brättet om man kör ospårat.

Tänker du åka i färdiggjorda spår?

Speciella längdpjäxor och bindingar Rottefella eller Salomon har fördelar vid längdåkning och turåkning. FInns både smalare lättare bindingar för längdåkning med smala skidor typ 40 mm breda och bredare bindingar till fjällskidor som kan vara allt mellan 55 och 90 mm breda.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
För längdskidåkning är spannet viktigare än längden, dvs du behöver prova skidorna mot din egen vikt för att hitta ett par med lämpligt spann. För smala skidor (ca 45mm) för motionsåkning i preparerade spår är lämplig längd 5-10cm längre än du själv, men hittar du ett par med lämpligt spann finns det ingen vits med att välja för långa skidor då bärighet i lössnö inte är något problem i preparerade spår.

Skall du däremot titta på skidor för långtur på fjället kan du istället välja skidor som är kring 10-20cm längre än dig själv för bättre bärighet. Dessa skidor har stålkant (för grepp i isigt före) och är bredare, tyngre och med en midja för bättre svängegenskaper. Vanlig bredd kring 65-70mm fram och bak, 10mm smalare mitt på. Finns även bredare skidor.

Det finns även ett mellanting för vanlig turskidåkning (oftast lite billigare skidor) i och utanför preparerade spår med en bredd kring 50-55mm utan stålkant. Dessa skidor är oftast ganska mjuka i spannet varför du kan behöva gå upp i längd för att hitta ett par skidor som passar dig.

Skidstavarnas längd väljer du så att de når överkant på din axel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips