Längd på isskruv för ankare vid alpinism?

Hej,

Gällande isskruvar, vilken längd är att rekommendera för ankare vid glaciärer eller branta väggar där ankare är nödvändigt för att fästa rep. Är det 22cm som gäller?

Kan nån skriva de vanligaste användningsområdena per längd? Eller hur det är uppdelat generellt sätt per längd... 12cm, 16cm, 19cm, 22cm.

När används 12, när används 22 etc.
 
Det är inte längden på skruven som ger den styrka, utan hur många gängor den har. På alla utom riktigt korta skruvar (8-10 cm) brukar det vara samma antal gängor.

Vad som passar bäst beror på flera saker: Temperatur, typ av is (glaciär, vattenfall), tjocklek med mera. Det går därför inte att säga att du alltid ska använda en 22:a till stand. Sen är man ju lat och vill sätta så kort skruv det bara går. Att skruva in en lång skruv, speciellt i hård is tar ju kraft och tid.

Jag tycker 13 och 16 cm skruv är mest gångbart, speciellt 13 cm.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För lång skruv och grov

kan försvaga isen, hellre två som sitter och håller än en för rejäl. På måttliga längder skaffa flera med olka stigning och antal gängor på. 13-16 är en rimlig avvägning av vikt och fäste. Störst är sällan bäst till allt.
 
Nja... antal gängor och framför allt kvaliteten på isen som gängorna biter i.

På glaciär måste du ner en bit för att hitta solid is. 13cm känns för kort i det läget.
Jag har två 19cm-skruvar i mitt "glaciärkit". Dom använder jag till stand på vattenfallsis också.
Håller dock med om att det är ganska mycket skruv att borra ned för en mellansäkring.

22cm är det väl knappast någon som använder till annat än abalakovs? (Eller när isen är tjock, halvrutten och det är den eller en stub...)

Ta dock mina råd med en nypa salt. Har för lite is under bältet för att tala om annat än mina egna ideer.
 
Min glaciär handbok från norska DNT rekar att man använder minst 19 cm generellt sett, och då antar jag att i en sådan bok så finns en ganska stor felmarginal så 16 cm bör ju vara ok så länge isen inte är helkass. Själv har jag mest 19 och 16 cm, och någon 22a. Men jag har inte heller tillräckligt med is under skorna för att egentligen uttala mig om många olika sorters is.
 
Huvudsaken är att skruven blir inskruvad i bra is, vilket allt som ofta innebär en del grävande och huggande, speciellt på glaciäris. Att använda en lång skruv, så man kan komma förbi den dåliga isen, låter som en dålig idé.

Även på riktigt hård is kan det behöva huggas en skål, för att få till en bra plats att sätta skruven.

Alltså, köp kortare skruv och hugg dig till bättre fästen för skruven.
 
Huvudsaken är att skruven blir inskruvad i bra is, vilket allt som ofta innebär en del grävande och huggande, speciellt på glaciäris. Att använda en lång skruv, så man kan komma förbi den dåliga isen, låter som en dålig idé.

Även på riktigt hård is kan det behöva huggas en skål, för att få till en bra plats att sätta skruven.

Alltså, köp kortare skruv och hugg dig till bättre fästen för skruven.

Det beror ju på vad skruven skall vara till för... "Glaciärkitet" handlar om att hantera situationer där någon fallit i en spricka. I ett sådant läge, om jag håller en annan persons frihängande tyngd med stegjärn och yxa, så lär jag knappast gräva mer än nödvändigt. Och hugga undan is kommer inte på fråga när yxan är upptagen med att hålla kvar replaget... (En situation som jag tack och lov bara upplevt som övning och inte i skarpt läge.)

Men självklart är det bättre att hugga sig fram till frisk is. Samtidigt gäller ju "speed is safety" på alla former av is. Skruven skall sitta så den håller, självklart, men du är aldrig så utsatt som precis när du sätter en skruv. Längre skruvar än nödvändigt liksom mer grävande och rensande än nödvändigt innebär att du spenderar längre tid långt över din senaste säkring. Dessutom med "bökigare" rörelser än när du klättrar.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips