Länets högsta topp

Stockholms läns högsta topp är rätt fin med ett nybyggt utkikstorn som gör att man kommer upp över träden. Brukar ta dit grupper av ungdomar på friluftsäventyr i jobbet.
 
En bättre indelning är landskap än län. De senares gränser har förändrats mycket under de senaste decennierna medan landskapen däremot har gamla historiska anor och har varit i det närmaste oförändrade under de senaste århundradena. Exempel på länens förändringar är att Skaraborgs län, Älvsborgs län samt Göteborgs och Bohuslän inte finns längre, Länen ersattes av Region västra Götaland. Andra regioner finns också och den förändringen är nog inte slut än. Så använd landskapen som är en hållbar indelning över tid.
 
Så är det säkert, men magkänslan säger lite att det är fler som har koll på län än landskap.

Men för all del, om någon vill lägga dit sitt landskaps högsta så kör. :)

Jag har bättre koll på län än landskap. I alla fall när det gäller mitt gamla län Jönköpings län men ska jag vara ärlig så börjar jag få bra koll på Norrbotten också.:)
 
Bara på våran jaktmark har vi följande berg men inga höga sådana.
På ö sidan av älven.
Lilla o Stora Middagsberget
Slumberget
Hölandsberget
Hällberget
På v sidan
Stapulsberget
Stangloberget
Klinten
Falkberget
Raggdynan
Dom 2 sista på v sidan har varit mob.förråd Raggdynan (stridsledningscentral, militärsjukhus, kommunikationscentral o förråd för gamla Volvo Duetter som militären hade.) Falkberget var skyttevärn att försvara järnvägen genom våran mark. Våran mark ligger inom gamla Kalixlinjen som var en försvarszon.
Jag skulle kunna skriva A4-sida om våran jaktmark när det gäller det militära.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...