Läckande kapell

• Trådstartare uiltom@infolind.educ.goteborg.se (Tomas)
  • Start datum

uiltom@infolind.educ.goteborg.se (Tomas)

Gäst
Jag har ett neopren kapell med nylon överdel som mer har varit till bekymmer än glädje. Det läcker ständigt in och det tycks vara sömmarna och den "tejp" som finns över som inte håller måttet. Jag undrar om det är någon som har ett tips på hur detta kan åtgärdas. Kapellet har redan varit på reklamation just för att tätningen vid sömmarna var dåligt gjorda, men det läcker fortfarande in.

Tacksam för tips.

Tomas

kapellmodifikation

Hej Tomas!

Jag antar att ditt kapell är ett Palm Quasar även kallat Neo Comb. Jag och mina kompisar har använt samma kapell själva i flera år och har haft samma problem som du. Grejen är att man måste täta båda sömmarna, d.v.s. både sömmen mellan neopren och nylon och sömmen som är nere vid bungiecorden. Tätningen görs med någon form av seamsealer (aquabond, seamseal, liquisol) och ha gärna på RIKLIGT med gucka.

Pontus

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tack

Tack för tipset. Kommer att testa. Återkommer med resultat - om det blir tätt eller inte!

Tomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips