Läckande kapell

Mitt andra kapell från Kajaksport (till en Artisan med liten sittbrunn) har börjat rämna. Det täta (galon)skiktet har börjat släppa från väven och spruckit på flera ställen längs resåren. Finns det fler med samma erfarenhet?

Är det någon som kan rekommendera något bra kapell som både håller tätt och håller bra? Från forspaddling har jag god erfarenhet av neoprenkapell, men funkar det även bra till havspaddling?

pby; sa:
Mitt andra kapell från Kajaksport (till en Artisan med liten sittbrunn) har börjat rämna. Det täta (galon)skiktet har börjat släppa från väven och spruckit på flera ställen längs resåren. Finns det fler med samma erfarenhet?

Är det någon som kan rekommendera något bra kapell som både håller tätt och håller bra? Från forspaddling har jag god erfarenhet av neoprenkapell, men funkar det även bra till havspaddling?

Hej Johan.

Neopren är bra men blir varmt. Goretex kanske skulle vara något???

Det är ganska stor skillnad i hållbarhet mellan olika kapellvävar. Tyvärr har jag inte koll på vilka kapell som hållit bäst men har en känsla av att elastisk kapellduk ofta håller relativt bra.

Reservkapell är emellertid aldrig fel speciellt är det mycket bra att ta med sig om man hyr kajak.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips