Ladda...

Hej
Funderar på smartaste sättet att ladda kamera, gps etc på tältturen?
Åsikter, erfarenheter?

Peter
 
Batteripack/powerbank med lite kräm i? Jag har ett 12000 mAh som jag har som backup till mobilen i jobbet när vi är ute i skogen. Det funkar bra.
 
Jag använder en powerbank till klocka och kamera. Gps'en har vanliga batterier.
Sen beror det på hur länge du ska vara ute och hur mycket kort du tar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
En månad eller så.
Tänker mig något som alstrar ström. Solceller kanske. Eller kanske kokkärlen med laddare?
Peter
 
En månad eller så.
Tänker mig något som alstrar ström. Solceller kanske. Eller kanske kokkärlen med laddare?
Peter

Enligt min erfarenhet funkar det sisådär med solceller. Jag var ute på en längre tur i somras och hade en powerbank med solceller. Även riktigt soliga dagar då jag hade solcellerna mot solen hela dagen (fastspända på ryggsäcken) så gav det bara extremt lite. För att det ska bli någon ström att tala om måste man ha en ganska stor och det blir tungt.

Jag har hört att vevladdare är helt okej när det gäller att få så pass mycket ström så man kan ladda en mobil för ett telefonsamtal. Men att ladda en kamera, då måste man veva väääldigt länge.
 
Upp till 1-2 veckor så är powerbank svårslaget, är man ute längre så kan solceller funka, men du måste ha rätt stor yta på dem för att det ska vara användbart. Men vad gör du om det är molnigt en vecka?

Portabel vindsnurra har varit på tapeten i forumet nyligen, men det kräver ju att man slår läger för att ha den uppe.

De varianter som man sätter på köket ger så otroligt lite ström i förhållande till mängden bränsle man förbrukar, skulle tippa att en ångmaskinsdriven generator ger bättre verkningsgrad (väger dock lite mer).

Är man väldigt beroende av el så undrar jag om det inte kan vara vettigt att sova på dagarna (med solpanelen riggad) och vandra på nätterna... eller i alla fall vandra morgnar och kvällar.
 
Ett litet portabelt vattenkraftverk vilket man riggarupp under natten när man sover. Har inte räknat eller rita något ännu men kan ev vara en idé. Kräver vattenflöde med viss fallhöjd.

Om nu inte lagstiftningen sätter käppar i hjulet för fortsatt vattenkraftsutbyggnad. :)

Mvh/RN
 
Det finns som sagt var uppstartprojekt på både portabla vindkraftverk och portabla vattensnurror, men jag har inte sett att de ännu finns i produktion eller hört vad de producerar.

Men folk i gemen inser inte riktigt hur mycket energi ett batteri faktiskt innehåller, och hur stora förluster som små vind- och vattensnurror ger. Riktiga vattenkraftverk har bra verkningsgrad, men där har man hög fallhöjd och tvingar hela vattenflödet genom turbinen. Men riktiga vindkraftverk har ju låg verkningsgrad, annars skulle ju vinden vara slut efter att ha passerat ett par vindsnurror.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.