Lackproblem

Jag påbörjade min 1:a lackning i går och allt gick
till en början utmärkt.
Men helt plötsligt började det bli "mörka fält" på lindningarna. trodde först att det skulle torka men även nu på morgonen var svärtan kvar. :-(

Kan det vara så att gummit på Windingchecken löses upp av lacken??

// TG
 

Guest

Gäst
Gummi

Jag vet ingenting om fiske, så jag vet egentligen inte vad du pratar om för detalj.

Gummi kan inte lösas upp av något lösningsmedel, eftersom gummi är tvärbundet. Vad som kan ha hänt är att den kimrök som finns i gummit kan ha vandrat ut i lacken. Kimrök är en slags väldefinerad sot som har två funktioner i gummi: den ena funktionen är att verka armerande/förstärkande, och den andra som skydd mot ljusets nedbrytande effekt. Kimrök är ett vansinngt starkt färgande medel. Om lacken endast har fått en grådassig färg, kommer det sannolikt inte att påverka gummits egenskaper.
/Mattias
 
Ej lackproblem.

Om du inte lyckas ”mätta” bindtråden med Color Preserver kan efterföljande lack ”väta” tråden på de omättade ytorna, varvid mörka fläckar bildas.

/Erik
 
Re: Ej lackproblem.

EdgeX; sa:
Om du inte lyckas ”mätta” bindtråden med Color Preserver kan efterföljande lack ”väta” tråden på de omättade ytorna, varvid mörka fläckar bildas.

/Erik

Det är nog detta som hänt då problemen fortsatte igår.!
Det räckte tydligen inte med 2 strykningar av CP..!

// TG
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.