Kvinnor i kajak

Ja, det är kanske skillnad på hur kvinnor och män sitter bekvämast. Dock tycker jag mig se att oavsett kön vill de flesta flytta ihop knän och fötter om de vill arbeta hårt tex om de börjar motions eller tävlingspaddla. Det avspeglas ju också i alla racinglådor som paddlas av både dam- och herrelit.

Den största skillnaden jag sett på alla jag instruerat är att damer generellt sett har bättre motorik och därmed balans än herrar. Det är väldigt bra att dra nytta av detta och sätta damerna i lite rankare och snabbare lådor än herrarna. Bra också när det skall väljas kajaker till familjen. Låt karln ta den stora kajaken som tar mycket last så drar man lättare lika.

Mvh, Klas
 
Ovanligt intressant diskussion!
Det har nog traditionellt varit så att kajaker byggts av män för män. Jag har också sett otaliga kvinnor paddla runt i mannens avdankade lådor då männen bytt upp sig.

De fem senaste åren tycker jag dock det hänt en hel del. Många tillverkare har insett att kvinnor är en köpstark marknad och har då börjat tillverka kajaker i olika storlekar.
Många lågvolymare har även blivit populära bland män som gillar mer följsamma båtar.
Jag har även sett tillverkare som ändrat sitsar för att bättre passa kvinnor men resultatet är kanske inte alltid vad tillverkarna tänkt sig. Min erfarenhet är, som Thure var inne på redan, att fler paddlare hittar "rätt" kajak oavsett om kajaken från början var tänkt för kvinnor eller män.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ja, det är kanske skillnad på hur kvinnor och män sitter bekvämast. Dock tycker jag mig se att oavsett kön vill de flesta flytta ihop knän och fötter om de vill arbeta hårt tex om de börjar motions eller tävlingspaddla. Det avspeglas ju också i alla racinglådor som paddlas av både dam- och herrelit.

Det finns ju ingen poäng i att sitta med knäna utåt i slätvattenskajaker. Arbetar man hårt i en slalom, freestyle eller pololåda lär man inte sitta med knäna ihop oavsett kön.
 
Ser man i en modern rockerkajak så sitter man med benen lite utåt men här på forumet låter det ju som folk skulle sitta som grodor...tycker personligen det riskerar att bli lite löjligt skimmer över en annars intressant och viktig diskussion.
 
"Utfallande knän" vid raktframpaddling ger en snedbelastning på knäleden. De som inte trycker på fotstödet måste föra över den framåtdrivande kraften via sitsen vilket förstås ger högre belastning på bålmusklerna.

Många skador har jag sett av kajakpaddling men överbelastade knän måste nog vara ett förhållandevis ovanligt problem.
En eventuell snedbelastning i knä har nog mer med knä/fot förhållandet att göra än att man har benen 20 cm ifrån varandra under paddlingen.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Salta -K har du funderat på att lägga på ett liggunderlagsmaterial på sitsen som du skär ut en remsa ur där svansen skulle ha suttit. Lägger du på en tjockare bit så vinner du även lite höjd om stabiliteten fortfarande är god så kanske ergonomin vinner en gnutta på köpet.


/Kåre

Det blir till att prova dyna med svansreservage. Tack för tipset!
 
Många skador har jag sett av kajakpaddling men överbelastade knän måste nog vara ett förhållandevis ovanligt problem.
En eventuell snedbelastning i knä har nog mer med knä/fot förhållandet att göra än att man har benen 20 cm ifrån varandra under paddlingen.
Har själv haft detta problem. Alla indivder är olika.
 
Ser man i en modern rockerkajak så sitter man med benen lite utåt men här på forumet låter det ju som folk skulle sitta som grodor...tycker personligen det riskerar att bli lite löjligt skimmer över en annars intressant och viktig diskussion.

Jag sitter som en groda i min Tahe Reval. Jag är inte tillräckligt vig och smidig att sitta med rak rygg och raka ben samtidigt, jag får välja det ena eller andra.

Min gel-sits, som gjort stor skillnad skillnad för min sittkomfort:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2696

Kajaker borde väl vara som cyklar, man kanske inte behöver fokusera så mycket på dam- eller herrmodeller (om tillverkarna inte hade sabbat en del genom att välja färger/mönster efter vad de tycker passar respektive sort och årets modetrender), viktigast är att hitta den storlek som passar. Små män, eller stora kvinnor, korta eller långa överkroppar, ...
 
Min gel-sits, som gjort stor skillnad skillnad för min sittkomfort:
[ID=2696"]http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2696[/URL]

...

Ser ut som om de tänkt på just mitt problem.

- Och Klas, din ide om att såga hål i sitsen kan te sig lockande, bara man får hålet på rätt plats. Hur stort hål kan tänkas vara lämpligt? Minns du storleken på de hål du såg?
Man rör ju sig en del på sitsen och hålets kanter kan ju tänkas vara mer besvärande, än till nytta om svanskotan gnider mot hålets kanter.

Kerstin
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.