kustväder på internet

Var kan jag lätt och smidigt läsa mig till aktuellt kustväder på internet? Jag kollar ibland SMHI:s sida med kustväderobservationer http://www.smhi.se/weather/kustobs/kustobs.htm, men de är bara från morgonen. Jag tänker mig att sitta på kontoret och vid lunch kolla av vädret ute vid Trubaduren för att se om jag skall sticka ut och paddla eller fortsätta i grottekvarnen under eftermiddagen. Då fungerar det ju visserligen med en kombination av SMHI:s hemsida och mina egna observationer från fönstret, men det vore kul att därtill kunna lägga en pinfärsk vetenskapligt utförd observation, eller kanske någon liten bild från en webkamera. Allra bäst är det ju förstås om observationerna kombineras med en liten prognos för det kommande vädret under kvällen och natten.

Särskilt hemsidor med vädret i Göteborgs skärgård är intressanta.

Kalle

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Den var bra

Jag surfade just runt en stund på SMHI:s båtväder som tipsades om ovan. Den var inte alls dum faktiskt. Man kan se lite olika prognoser och dessutom senaste uppdateringarna av vind och temperatur. Tydligen uppdateras dessa var tredje timme (8, 11, 14 etc). Det betyder att om man surfar dit strax efter 14 så kan man se hur det ser ut inför eftermiddagen.

Enda felet med sidan som jag kunde upptäcka så här efter en snabb genomkoll var att vädret här i Göteborg verkar bli sämre och rentav dåligt i morgon. På den punkten tycker jag SMHI har gjort ett dåligt jobb.

Kalle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips