Kurs glaciär/stegjärn/isyxa/alpinism för nybörjare

Hallå..

Sitter sjuk hemma och har snöat in på klättring vid läsande av Jon Krakauers böcker, kollande på dokumentären Meru och diverse youtubefilmer m.m.

Kom därför på att man kanske skulle gå en grundkurs/nybörjarkurs av något slag i att gå på glaciärer, gå i rep, lättare klättring/använda isyxor m.m om det nu finns någon.

Det enda jag hittar är dock en högalpin vintervecka i Kebnekaise. Den lät iofs inte fel men vore kul att se om det även finns alternativ. Jag är inte intresserad av att åka till Chamonix och prata fransk-engelska utan är intresserad av svenska eller norska kursledare i små grupper där man får tid och kvalitet.

Någon som vet något ?

Mvh / Johannes
 
Ja bre.no hade ju bra utbud, dessutom under semestertid vilket kan vara mycket behändigt. Tack :)

Om du rekommenderar dom antar jag att du gått deras kurser ?

Mvh Johannes
 
DNT, norska turistföreningen, har också kurser. Det är lokalföreningarna som arrangerar kurserna så ibland är det inte helt lätt att få en översikt vilka kurser som går när och var. Innehållet i kurserna är tämligen strikt styrt så oavsett vart kursen går är det ungefär samma innehåll. De kurser jag har gått har varit och bra och gett vad de har lovat!
 
Nä det var inte lätt att hitta något på DNT´s sida.

Arcticguides hade jag inte sett de verkade ju ha kurser som passar i alla fall, stort tack för det tipset. Det var dock väldigt dålig info på sidan om vad som ingick och inte men det är ju bara att kontakta dom och fråga.

Mvh / Johannes
 
Tack för tipset Sara. De hade mycket spännande men får väl se håller mig hellre i Sverige/Norge av någon anledning. Kan ju dock vara ett sätt att äntligen ta sig till Island ;-)

Mvh / Johannes
 
Trons turlag.

Jag vet att troms turlag har både glaciärkurs och sommarkurs i alpinfärdsel som är över en helg i början av juni. Roligt och prisvärt glaciärkursen har jag aldrig provat men det var samma ledare.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.