Kupoltält eller tunneltält på Hardangervidda?

Hej, jag planerar en en veckas vandring på Hardangervidda i augusti. Vilken tälttyp ska jag välja? Kupoltält eller tunneltält? Jag siktar på att köpa ett 2-personers tält med hyfsat stor absid. Hur är marken på kalfjället? Får man ner vanliga tältpinnar? Tältet ska vara lätt att sätta upp för en person, även i skitväder! Gärna att man kan sätta upp och ta ner innertältet när förtältet är uppe för att hålla innertältet torrt.

Jag har vandrat en gång på Hardangervidda. Det går bra att trä ner tältpinnar men det beror också på var i området men det går att hitta någon lämplig tältplats. Jag skulle ha valt ett kupoltält pga det kan blåsa väldigt mycket där på fjällplatån.

Även jag har vandrat på Hardangervidda och det är normalt inga problem att få ner markpinnar om man hittar en lämplig plats. Det senare upplever jag dock som en liten begränsning på just Hardangervidda då området är stening och det kan ta tid att hitta en tillräckligt stor plats för att sätta upp ett tält då man samtidigt vill ha tillgång på vatten i närheten. Så tips för Hardangervidda, ser ni en bra plats mot vandringsdagens slut, ta den då det kan bli åtskilliga timmar tills ni ser nästa plats.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.