Kungsleden Jäkkvik-Adolfström-Amarnäs?

Hej!

Jag skulle vilja ha information om Kungsleden längs sträckningen Jäkkvik-Adolfström-Amarnäs. Om någon har personlig information eller kan hänvis till lämplig www-adress, bok eller övrigt informationställe är jag tacksam för det.

Det jag önskar få beskrivet är:
- hur naturen ser ut, andel och typ av skog, våtmarker samt fjäll
- hur växtligheten är betingad
- finns det något speciellt intressant djurliv i området
- om det är en lätt eller jobbig sträcka att vandra
- om det finns övernattningsmöjligheter i stugor längs sträckan
- förekomsten av fjällvandrare längs sträckan under mitten av juli månad
- övriga och personliga synpunkter på området/sträckningen.

Hälsningar
/Rickard Nilsson

Vandra i sverige

Läste lite i boken Vandra i Sverige i morse.

Sevärdheter vid Sveriges vandringsleder. Mycket trevlig läsning och sträckan du är ute efter behandlades. Om än inte så mycket så lite grann iaf finns på biblioteket.

Vandra i Sverige
Lars Magnusson
ISBN 91-518-3478-2

Mattias

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad jag kommer ihåg på rak arm

Jag gick Kungsleden för ett par år sedan men så här på rak arm har jar lite grumliga minnen om vad jag såg mellan just Jäkkvik och Amarnäs så svaret blir lite vagt.

Om jag minns rätt så är det en fin blandning av skog och fjäll, de minnesbilder som jag kan placera säkert talar om björk. Jag har inte några minnen av några mera dramatiska våtmarker.

Hela Kungsleden är påfallande lättvandrad. Det jobbigaste är de små björkskogspartierna på väg upp och ner från fjället. Det gäller för hela leden, även här.

Det ska finnas stugor hela vägen, men om jag har fattat saken rätt så är det bara vandrarhemmen i Ammarnäs och Jäkkvik som drivs av STF. Jag har för mig att det är något med att man måste fixa nycklar till stugorna i förväg. (Jag som i tält så jag var inte inne i några stugor själv)

Jag gick i augusti och stötte nästan inte på en några enda vandare alls söder om Aktse förrän när jag närmade mig Amarnäs.

Sträckan Vounatjviken (lite norr om Jäkkvik) till Ammarnäs är den del av Kungsleden som jag kommer ihåg absolut sämst, men det beror inte på att det skulle vara dåligt utan på att avsnitten söder och norr är så fantastiska. Avsnittet norr om Vounatjviken (heter det va?) upp till Kvikkjokk har nämligen en otrolig vildmarkskänsla medan avsnittet söder om Ammarnäs är ett underbart koncentrat av det som är trevligt i fjällen (fråntaget att vildmarkskänslan inte är så påfallande). Trots detta så tror jag att Jäkkvik till Ammarnäs kan vara en underbar vandring i sin egen rätt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips