Kungsleden i SVT:s Öppet arkiv

Undrar om någon av alla de som medverkade i programmet är med här i forumet? (Inte orimligt!)

Jag tittade lite på http://www.oppetarkiv.se/video/2881805/kungsleden-abisko

Just vid pass 04:51 syns en ryggsäck - "Kånken" - vem kunde tro att den skulle bli så omåttligt populär 27 år senare... var inne på Naturkompaniet på Kungsgatan och fick där stå och vänta medan japanska turister köpte mängder av "Kånken" att ta med sig hem. Med mängder menar jag att en person kanske köpte och lät slå in 5 eller 10 "Kånken".

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Snubblade över den här serien om Kungsleden i SVT:s "Öppet arkiv", 1988 låter inte SÅ längesen, men jädrar, tiden går... :)

http://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Kungsleden/

Hej!

Jag kollade igenom större delen av serien i våras och hajade till direkt. Det första paret fjällvandrare som blir intervjuade i Abisko är grannar till mina föräldrar! Jag visade dem klippet och de blev generat förvånade av att se sig själva på tv nästan 30 år yngre. :)

/ F

Det mest anmärkningsvärda är att svt inte gjort nånting om fjällvandring över huvud taget sen dess (på snart trettio år)! Ett så pass stort fritidsintresse för så många förtjänar väl _lite_ mer uppmärksamhet, eller?
Skämmes tammef-n!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips