Kosttillskott

viktminskning/prestation och pulver

Jag fjällvandrade ca 10 veckor varje sommar. Under dessa 10 veckor gick jag ungefär 150 mil räknade jag ut någon gång.

Jag använde mig av blå Bands frystorkade mat som huvudmål samt drack Gatorade, en energidryck som jag inte tror finns idag (+ kaffe och vatten samt liten snaps till maten). Jag åt bröd till frukost + vällning. Lunch var soppa av olika slag + bröd.

Första veckorna åt jag ovanstående utan problem med ork eller återhämtning.
Vecka fem måste jag börja förstärka med ytterligare mat vid varje måltid, oftast blev det mer bröd som förstärkning + 1,5 paket frystorkad mat till middag.

Vecka 8 ungefär måste jag äta två paket frystorkad mat som middag då 1,5 paket inte längre räckte till. Jag åt också 1 paket frystorkad mat till lunch då soppa och bröd inte längre var tillräckligt, soppan blev kvällsmat istället. Jag vägde 72 kilo vecka 1 och vägde 69 kilo vecka 10.

Min erfarenhet är alltså att du kan, under ca fem veckors regelbunden fjällvandring äta helt normalt utan kosttillskott av något slag, därefter behöver du mera mat för att orka utföra samma ansträngning.

Thomas

Viktminskning/kost/prestation är ju helt individuellt... Mycket beroende på hur terrängen var, hur tungt man bar, tempo som man höll... Varför jag byter ut eller spär ut torrmjölken med gainers proteinpulver är därför att kolhydrater och fett prioriteras under mina vandringar. Genom att använd proteinpulvret får jag mer/bättre kcal än utan, till samma vikt. Och att hålla en så låg vikt som möjligt på packningen är oxå viktigt för mig...

//A

Senast ändrad:
Flyttar vänster fot framåt och sen...

I och för sig tänker jag inte så mycket på detaljer utan kör på,men har det inte någon betydelse vid vilken tidpunkt man äter? Har för mig att det man äter tidigt går ut i systemet och det man äter sent lägger sig i reserven,och under en tur har man inte stor nytta av att bulka utan det bör man göra innan om det behövs öht.

peter

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips