Kosttillskott mot sömnproblem

Det handlar om ökad träningsmängd iförhållande till din status, inte Elofsson. Känner igen problemet, eftersom spinningen är mild mot dina förslitningar så känns det bra att öka rejält, det blir sömnproblem. Det var många år sedan jag sov dåligt.
Håkan.
 
Efter en match måste jag gå ner i varv 2-3 timmar innan jag kan sova, det är väl adrenalinet som spökar. Om jag slarvar med att stretcha efter ett krävande träningspass (mycket styrka eller långt) så vaknar jag ibland av att det pirrar i musklerna, gissar att det är mjölksyra och annat slagg som ska bort.
 
...spårämnen och sådana där enzymer som kroppen inte kan tillverka själv kan hända kan vara fint att tillföra kroppen. Fick själv höra att jag bla skulle stötta min kropp så efter min "älg väjnings dikes volt bil olycka". Läkarn förklara så att jag skulle förstå vad som hade hänt med kroppen -tänk dig att varenda fiber, varenda cell har sprängts i kroppen, så du måste hjälpa, stötta din kropp.

-tyckte det lät makabert, men jag förstod.

Jag tar hem åt mig, min familj - vi dricker, smörjer, och numera säljer jag det också.
 
Dricker du tillräckligt?

Är det inte så att man förlorar en hel del vätska när man tränar spinning? Det skulle ju faktiskt kunna vara så att du helt enkelt inte får i dig tillräckligt mycket vatten.

/Gustaf
 
tid inför sänggående?

tjonsson; sa:
Jag har pga förslitningsskador ersatt löpträning med spinning, vilket lett till att jag kunnat öka träningsmängden. Dock uppstår ett annat problem: sömnsvårigheter. Jag lyckas tydligen inte under dagen tillföra kroppen all energi den behöver utan vaknar ofta under natten och måste upp och rensa kylskåpet.

En enkel lösning är naturligtvis att äta mer under dagen, men min aptit verkar inte hänga med och jag hemfaller allt som oftast åt lathet då det gäller matlagning. Min fråga är av denna anledning om någon har någon idé om kosttillskott möjligen kan hjälpa mig här. Om så är fallet:

Vilken mix av protein och kolhydrater bör jag välja och vilken tid på dygnet bör jag tillföra kroppen detta?

Jag har studerat tidigare trådar i ämnet, men inte blivit klokare. Detta förmodligen främst pga av att mitt problem handlar om att få en god nattsömn, inte muskelbyggande.
[Ändrat av tjonsson 2006-01-15 kl 13:32]
Något man ibland missar på är att träna för nära själva sänggåendet. Kroppen (och knoppen) behöver någon timme för nedvarning efter en träning samt även vätska och näring, mao en stadig kvällsfika. För att hinna med nedvarning och fikat, som också tas en stund före själva sänggåendet bör träningen ske kring sjusnåret för de flesta. Då kan man vara i säng vid elva och redo för sömn. Sedan detta med sömnstörningar, det är ett stort kapitel som bör tas på allvar. Störd sömn är ofta första tecknet på att något är tokigt i vardagen/livet/hälsan. Det kan vara stress, depression eller allmänt omående. Har man sedan också dålig mage då och då bör man tänka till ordentligt. Vad gäller själva huvudfrågan finns det hyllmeter skrivet om träningsupplägg och även om återhämtning (boken Elofsson missade). Träna är bra men ibland är vila bättre.
Roland
 
När man har tränat hårt, oavsett om det är ett längre kondispass, ett styrkepass eller en tävlingsdag, så måste kroppen återhämta sig. Detta kan man hjälpa den på traven med genom att äta på ett visst sätt.

Direkt efter träning (alltså före stretchingen) bör du inta snabba kolhydrater, till exempel en banan. Då fyller du på glycogendepåerna i musklerna och detta gör att återhämtningen kan börja direkt. Du kan också dricka ett glas minimjölk till, eftersom du då får bra protein men minimalt av det dåliga fett som finns i feta mjölkprodukter.

Cirka två timmar efter träningen bör du äta ett välbalanserat mål mat, t.ex. pasta med kyckling och grönsaker. OBS att du inte ska trycka i dig massor, utan ett balanserat mål som får dig att må bra.

Under resten av dagen, ät med ganska täta mellanrum, ca varannan timme, t.ex. en frukt. Givetvis ska du också äta middag om måltiden ovan inföll vid lunchtid.

Du kan med fördel gå en lugn promenad på ca 20 minuter innan du ska lägga dig. Lite frisk luft gör underverk för sömnen och när du rör dig rensas också en del slagg ut. Obs att detta inte är ett träningspass i walking, utan en promenad där du hinner titta på omgivningen och andas djupa lugna andetag.

Beräkna 8-9 timmars sömn efter ett riktigt hårt pass. Det är ett faktum att de som sover mycket efter träning har lägre skadebenägenhet än de som t.ex. bara sover 6-7 timmar. Givetvis är kul nattliv kvällen efter ett hårt pass ingen hit, när du vet att du ska ut med kompisarna får du lägga om träningsschemat (eller tacka nej till det roliga, men det är ju inte roligt).

Många lägger också in en powernap efter förmiddagsträning, t.ex. att sova 20 minuter på lunchen såna här dagar.

Vad som nu räknas som ett hårdare träningspass är givetvis beroende av vilket utgångsläge man har. Efter pass som är normala för din kropp räcker givetvis även normal återhämtning.
 
Träning

Jag känner igen ditt problem. Jag är spinningledare och när jag körde som mest 4-5 pass spinning i veckan varav två var 90 minuter, hade jag problem att sova med svettningar och "oro". Dock ej hunger.
Däremot låter de problem du har, som också många påpekat, mycket som stressralaterat. Stress på arbetsplatsten och stress i vardagen. Ett träningspass ökar också stressnivån, man bör därför vänta 4-5 timmar innan man går och lägger sig efter träningspass, med andra ord bör du ta tid att varva ner ordentligt efter träningen samt att fylla på glykogenförrådet innan går till sängs (ät dig inte proppmätt dock, min farsa äter alltid välling innan sängdags, det funkar säkert också).
Nägra punkter som har avhjälpt mina problem.
* Regelbundet intag av kost.
* Regelbundet intag av vätska.
* Direkt efter träning, oavsett art, fylla på med protein och kolhydrater till hälften av den energimängd jag förbrukade. (T.ex jag springer 1h och förbränner 1000Kcal, då käkar jag mackor, protein så jag får i mig 500Kcal.)
* Käka ordentligt några timmar efter träning.
* Varva ner ordentligt innan sömn, prova olika avslappningsmetoder.
* Se till att ha lagom temperatur i sovrummet, träning brukar öka förbränningen och man får en högre yttemperatur på kroppen. Jag sover just nu i härliga 16grader :D Fast så är jag singel också :D
* Ät ordentligt med frukost.

Det här var väl mest bondvett och en del av sakerna har jag inga belägg för alls :D Funkar för mig.
(jag läser med stor spänning kommentarer på mina punkter.)

/nisse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.