Kosttillskott mot sömnproblem

Jag har pga förslitningsskador ersatt löpträning med spinning, vilket lett till att jag kunnat öka träningsmängden. Dock uppstår ett annat problem: sömnsvårigheter. Jag lyckas tydligen inte under dagen tillföra kroppen all energi den behöver utan vaknar ofta under natten och måste upp och rensa kylskåpet.

En enkel lösning är naturligtvis att äta mer under dagen, men min aptit verkar inte hänga med och jag hemfaller allt som oftast åt lathet då det gäller matlagning. Min fråga är av denna anledning om någon har någon idé om kosttillskott möjligen kan hjälpa mig här. Om så är fallet:

Vilken mix av protein och kolhydrater bör jag välja och vilken tid på dygnet bör jag tillföra kroppen detta?

Jag har studerat tidigare trådar i ämnet, men inte blivit klokare. Detta förmodligen främst pga av att mitt problem handlar om att få en god nattsömn, inte muskelbyggande.
[Ändrat av tjonsson 2006-01-15 kl 13:32]
 
Man brukar sova gott på ett rejält flottigt pizzamål strax före sänggång...

Men ditt problem låter konstigt. Natthunger... Har du gått ned i vikt också eller är det kroppen som skriker efter mat trots att du håller vikten?
 
Jag håller vikten, eftersom jag käkar på nätterna.

Konstigt problem? Jag hade för mig att detta var rätt utbrett, men där misstog jag mig.

Det kanske är på sin plats att tillägga att det inte rör sig om en plåga som inträffar varje natt, utan ca en gång per vecka och då i samban med att jag tränat hårt tre-fyra dagar före.
[Ändrat av tjonsson 2006-01-15 kl 16:18]
 
Mat

Vad jag vet om mat,så ska man då inte äta tre timmar före sänggående magen o tarmar behöver också vila.

Att du vaknar av att du är hungrig det tror jag inte på,det kan mera vara att du är stressad eller uppe i varv när du lägger dig.
 
Re: Mat

skuggarvet; sa:
Vad jag vet om mat,så ska man då inte äta tre timmar före sänggående magen o tarmar behöver också vila.

Att du vaknar av att du är hungrig det tror jag inte på,det kan mera vara att du är stressad eller uppe i varv när du lägger dig.
Jo, jag instämmer i båda ovanstående. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att man brukar vara rätt sänkt när man ätit mycket och fett. Däremot sover man ofta dåligt av sån mat, spec om man ätit direkt innan sänggåendet.

Om du har svårt att få i dig nog med energi: Ät en massa mellanmål. Gör tvärtemot vad alla viktmedvetna människor gör och ät 2-3 rejäla mellanmål/dag. När arbetskompisarna tar en slät kopp kaffe tar du ett par ostmackor eller en rejäl tallrik müsli. På så sätt slipper du dessutom bli sådär däst som man blir om man trycker i sig jättestora mål mat.

Om ditt problem snarare är att du inte kan sova om nätterna, så löser du inte detta genom att äta mer. Jag skulle också tippa på stress, eftersom du nästan antyder att du inte orkar laga ordentlig mat etc etc.

Men, det är ett privilegium att vara en av dem som kan äta utan fara för sin hälsa, och är du en sån så käka på!
 
Sömn

hej
läste med intresse ditt inlägg. Jag upplever samma sak och jag tränar spinning 2-4ggr/v. Vaknar dock ej av hunger bara stöd sömn av okänd anledning. Under jul&nyår så träna jag ingenting och återfick en god sömn. Jag vet inte om det beror på kost eller annat, hoppas bara att et upphör.


anders
 
Samma här äter också på dåliga tider men magen har inte börjat växa än fast man gåt över det berömnda åldersstrecket.

Fast man förbräner ju en hel del också,fast på vinterhalvåret så kan han ju växa(magen inget annat)men det är väl att man sitter framför tv'n o cyklar och inte rör sig lika mycket som på sommrarna.
 
Ja, det verkar vara lite delade erfarenheter och teorier som presenteras här. Men som stöd för min idé om att det ändå rör sig om ett matproblem är att, i likhet med AndersPH, så har jag aldrig sovit så bra som då jag var förkyld en vecka efter nyår och då inte tränade någonting.

Vidare somnar jag alltid gott då jag väl stoppat i mig käk på natten.
 
Det viktigaste när man tränar mycket är att lära att känna sin kropp,när kroppen behöver vila.

Annars är det viktigt att kunna slappna av efter träning tex att sätta sig ner med en lungn o skön cd,
och att lära sig att anndas riktigt.
 
Överträning?

Nu är jag ingen expert, men jag har ett svagt minne av att överträning kan orsaka sömnrubbningar. Ökade du träningsdosen innan sömnbesvären började? Jag pratar om kanske upp till en månad före. Att du inte orkar laga mat kan också vara ett symptom, om du orkat med det innan du fick problemen, liksom att du sov bättre när du inte tränade.
 
Havskatten; sa:
Nu är jag ingen expert, men jag har ett svagt minne av att överträning kan orsaka sömnrubbningar. Ökade du träningsdosen innan sömnbesvären började? Jag pratar om kanske upp till en månad före. Att du inte orkar laga mat kan också vara ett symptom, om du orkat med det innan du fick problemen, liksom att du sov bättre när du inte tränade.

Jag tror inte att jag nått Elofsson-nivå än, men det kanske kan vara en bidragande förklaring.

Vidare, till alla ovan som fokuserar på stress som enda förklaringsfaktor till sömnrubbningar: vad orsakar stress? Följande står bland annat att läsa på Landstinget i Kronobergs hemsida:

"Att vara hungrig aktiverar kroppens stressystem, och påverkar sömnen."

http://www.ltkronoberg.se/templates/LTKPageWithPicture____2201.aspx

Att vara mätt vid sänggåendet är alltså ett sätt att mildra kroppens stress-symptom, vilket är ett argument för kosttillskott vid hård träning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...