Korta av en paddel

Funderar på att köpa en begagnad kajak med en tillhörande paddel.
Problemet är att paddeln är för lång för min mäktiga 165 cm.

är det möjligt att korta av en paddel?

Gör man det själ eller lämnar man in den någonstans?

Vilka material funkar i så fall bäst?

/ Pär

Det går att eftermontera delningshylsor, finns även som medger vinkling etc.. I samband med en sådan procedur borde det vara lätt att korta av skaftet en del.

Annars fixar du en hylsa och limmar över skarven, kan du hitta lämpligt kolfiberrör är nog det bäst.

Eller så säljer du paddeln vidare och köper en annan i rätt längd.

Eller köp en granregel och karvar till en själv: http://www.thomassondesign.com/building/building_manual/build_a_paddle.aspx#pagaj

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vad är det för paddel?

Dvs märke och modell
Min Aquabound är mycket svår att korta, då får jag i princip värma av bladen, såga av skaftet där uppe och sen limma fast bladen igen....lättare att köpa en ny. Allt pga skaftdelningen är gjord som den är.
Sen spelar bladstorleken roll också. Är det stora blad skulle jag snarare köpa en ny med små blad. Stora blad ger bättre acceleration men kräver mer styrka, mer vindkänsliga etc.

Beroende på hur seriös du är i paddlingen skulle jag också rekomendera att karva till en grönlandspaddel. Du får en mycket bra paddel till en struntsumma.

Min Aquabound är mycket svår att korta, då får jag i princip värma av bladen, såga av skaftet där uppe och sen limma fast bladen igen....lättare att köpa en ny. Allt pga skaftdelningen är gjord som den är.

Att värma av bladen, korta skaftet och limma på dem igen ser jag som ett ganska normalt förfarande som max tar en halvtimme. Allting är med andra ord väldigt subjektivt ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips