Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn

Hej!

Jag och min sambo planerar för en första vandringstur med övernattning i tält med vår dotter. Vår dotter kan ännu inte gå och kommer att sitta i bärstol. Vi tänkte börja enkelt, 5km vandring slå upp tält, sova en natt och sedan ca 5km vandring tillbaka till bilen.

Vi bor i Göteborg och skulle vilja ha tips på kortare rundturer som är fina. Tältning vid vatten är ett krav för vi kommer inte orka bära med oss en massa vatten.

Ser fram emot era kloka svar!
Caroline
 
Hej

För två år sedan gjorde jag två kortare vandringar med mina barn i Grövelsjön. Har skrivit om de i min blogg här och här. Kanske kan du få lite inspiration av dessa beskrivningar. Till Övre Fosksjön är det ganska så exakt 5km från närmaste parkering.

Hör gärna av dig om du har frågor!

mvh
Karolina
 
Hej!

Jag och min sambo planerar för en första vandringstur med övernattning i tält med vår dotter. Vår dotter kan ännu inte gå och kommer att sitta i bärstol. Vi tänkte börja enkelt, 5km vandring slå upp tält, sova en natt och sedan ca 5km vandring tillbaka till bilen.

Vi bor i Göteborg och skulle vilja ha tips på kortare rundturer som är fina. Tältning vid vatten är ett krav för vi kommer inte orka bära med oss en massa vatten.

Ser fram emot era kloka svar!
Caroline

Det går så klart bra att gå i Vättlefjäll! Men om ni vill komma iväg lite från stan kan ni åka till Herrestadsfjället utanför Uddevalla. Ni kan gå lite var som helst där, jättefint, många sjöar!

Bredfjället är också fint men man får inte tälta i själva reservatet så man får hålla lite koll på kartan. De är fint runt Skarsjön också, som ligger brevid. Finns vindskydd bl.a. vid Abborevatten.

Vill ni ha det rikigt lättvandrat finns Guddehjelm i Kungälv. Lövskog. Det är en del folk som går på gångbanan men skogen är lättvandrad så ni kan enkelt gå åt vilket håll som helst och så fort man lämnar gångbanan är man själv ändå.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.