Kort summering efter solovandring i Padjelanta

Hej på er,

Nu har jag förverkligat en 16 år gammal dröm och vandrat Padjelanta. Det blev en solotur från Vaisaluokta till Kvikkjokk. Det blev en positiv upplevelse men det var med viss respekt som jag gav mig av då det var ett tag sen jag bar tungt och långt. Nu visade det sig att takterna sitter i och efter några dagar så slet kroppen till sig och trivdes riktigt bra i den spartanska tillvaron.
Vädret var överlag bra och det var förvånansvärt lite mygg. Jag fruktade att det skulle bli ett H-vete i Tarradalen men det var fullkomligt rent från mygg.

Det där ,med att vandra solo var inte så dumt. Klart att det inte lockar lika mycket att stanna för lunch och fika men när man väl går så är det faktiskt rätt skönt att vara själv.

Jag uppskattade den norra delen av Padjelanta bättre än den södra. Vyerna och omgivningarna var mycket mer inspirerande än den södra delen som domineras av Tarradalens prunkande grönska och myrar. Vore jag mer intresserad av växter kanske min uppfattning skulle varit annorlunda.

Har redan börjat fundera över vilken tur som ska bli den nästa utmaningen. Funderar på att gå en mer obanad sväng i västra delen av Padjelanta. Det finns oändliga möjligheter!

Karis-Janken
 
Vad kul att du hittat ut igen!
När det gäller ditt omdöme om Padjelanta håller jag med dig. De öppna vidderna är betydligt trevligare att röra sig i än Tarradalens djungel. När det gäller dina funderingar på västra Padjelanta så är det ett klockrent val: Ödsligt, storslaget och vackert. Jag har de senaste åren gjort två vandringar med utgångspunkt i Staloluokta och en från Ny-Sulitelma. Andra områden som jag tror att du skulle uppskatta är Arjeplogsfjällen.

HåkanF
 

avslutad210712

Gäst
Efter att ha gått i Tarradalens gröna djungel 2006 och 2008 så bestämde jag mig för "aldrig mer". Nuförtiden funderar jag mer på när jag återvänder för trots allt lockar även den naturen vilket jag aldrig trodde 2008.
 
Har samma dröm om Padjelanta leden. Planerar för Ritsem-Staloluokta (Kutjaure alternativet) nästa år.

Ett tips: Kolla in Claes Grundsten's bok "Padjelanta Sulitelma". I den kan du massor med bra förslag på turer utanför Padjelanta leden. Hittade den för 179 sek.
 
Mera om Arjeplog?

Hej igen,

Claes Grundstens bok hängde med på turen. Den är kanon att ligga och bläddra i på kvällarna. Dels för att se över den dag man gått men också inför nästa dag. Men precis som han beskriver så ska man ta svårighetsbedömningarna med en nypa salt. Dagsformen, väder och andra förutsättningar kan ha enorm betydelse för hur det känns i kroppen. Det fick jag erfara.

Hur kan man enkelt beskriva Arjeplogsfjällen då? Under turen blev jag rekommenderad sträckan Hemavan-Ammarnäs. Det skulle tydligen vara en mycket mångsidig sträcka som bjuder på bra variation. Det området är ju inte långt från Arjeplog så det kanske är det som du menar?

K-J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Snuggles88 Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan Fjällvandring 6
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
AndersWWW Utmanande kort vandring Fjällvandring 1
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
jonas72 Kort jämtlandstur Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
veni Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden Fjällvandring 13
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
nollett Kort men fin tripp Fjällvandring 3
Ostmjuk Hamster Kort rapport Sarek Fjällvandring 1
Ny kort vandringsled invigd Fjällvandring 1
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
johnny76 Kort tur Fjällvandring 1
Nyttförsök Kort tripp i Abisko och Kebområdet. Fjällvandring 5
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
Tryggvas Kort tur i Helagsområdet. Fjällvandring 8
Kort tur i Sarek Fjällvandring 1
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Tomas P Spår efter 4-hjuling i Abisko NP Fjällvandring 98
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...