Kort och bred torrdräkt

Jag vill köpa en torrdräkt som sitter bra på mig... Jag är kort och bred. Finns det någon som har tips om ett bra märke och modell? Jag är mest bred över baken och höfterna.

Du kan kolla på Typhoon Multisport 3, den kan man hitta ganska billigt från England.

Dom har många storlekar, bl a "MB" = Medium Broad samt "LB" = Large Broad

Jag har paddlat en gång med min och är riktigt nöjd, men har ingenting att jämföra med. Riktiga dragkedjor i alla fall, samt att den andas och är billigare än det mesta du hittar i Sverige...

Finns en länk till ett norskt test någonstans i detta forum om du söker lite.

Köpte min från:
http://www.roho.co.uk/acatalog/Special_Suit_Offers.html

Robert

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ett annat alternativ är Ursuit MPS som är ett mellanplagg som behöver ett skyddande skal över sig som skydd mot mekaniskt slitage. Den har sannolikt lika dålig passform för de flesta eftersom den verkar vara designad för finska män med stora ölmagar... men det gör inget då tyget är så tunnt att man inte märker av de lösa vecken. Jag har själv använt en till långfärdskridsko och paddling och tycker att den är överraskande bekväm trots att den ser klumpig ut.

Tack för svar. Det dumma är att de inte skriver ut hur bred man får vara över höfterna.. Man kanske kan skriva och fråga.

Tack igen.

Chill Cheater paddle suit

Hej Viktoria!

Du kanske redan känner till att Chillcheater har vattentäta paddeldräkter? Chillcheater kallar dem inte för torrdräkter då dräkterna inte är gjorda att hålla för dykning, forspaddling och regelbunden användning i extrema miljöer. Även om materialet är relativt slitstarkt kan vassa stenar och havstulpaner orsaka hål i dräkten.

För många av oss kan dräkterna ändå ersätta torrdräkter då de håller kroppen torr om man hamnar i kallt vatten. De är smidigare än torrdräkter och billigare. Chillcheater syr dräkterna efter de mått man skickar in, vilket gör att även vi som är för korta för vår vikt kan få en bra passform.

www.chillcheater.com/products/shop.asp?cid=795

/Göran

Hallå!

Jag hade ju en Chillcheater-paddeljacka innan som jag inte gillade alls. Skickade tillbaka den tom. Den var för stor och tät och blev "rynkig" efter att jag lagt den på ett ljummet element. Så tyvärr är det inte något alternativ.

Men tack ändå.

v

Jag har en specialare av Ursuks AWS som är designad av mig och den blev inte dyrare än standard. Dessutom är Ursuk jäkligt trevliga att ha att göra med, och förstår svenska. Min är designad för att vara ett allroundplagg som passar lika bra på fisketuren, skogspromenaden i hällregn, på paddelturen och för isfiske då isen snarare benämns "vatten med nåt tunnt ovanpå".

Jaaa..bara inse att jag inte kommer undan billigare. Kokotat har bästa storlekarna och bäst allt annat med. Men f-bannat dyra.

Tack.

Wetsuit outlet

Måste bara dela den bästa länken i dessa sammanhang: brittiska Wetsuit outlet. Stort sortiment, bra service och riktigt bra priser, även med frakt. Köpte själv en Typhoon Racer (billigast av alla, 2700:- inklusive frakt) där för ett par år sedan, som håller väldigt bra och som jag fortfarande är väldigt nöjd med. Bara att mäta på sig själv och jämföra med deras storlekstabeller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips