Kort alpinkurs i Chamonix?

Nu är det så att jag ska till Chamonix nästa sommar. Jag undrar om det finns utbud av kortare Alpinkurser(1-3dar) som gör en redo för att tex bestiga Mont Blanc.
Det vore guld om ni har någon länk till nån sida som anordnar det.
Med alpinkurs menar jag använding av stegjärn, hantering av isyxa, glaciervandring och rephantering?

Mycket tacksam för svar.
/Daniel

Tror inte att där finns så korta kurser.

UCPA har någon kombinationsaktivitet där man först lärs ut alpin teknik, akklimatiserar sig och sedan bestiger Mont Blanc. Tror att det tar ca 2 veckor. Man får mycket för pengarna...

Vet ej hur mycket tid Du hade tänkt avsätta för din vistelse i Chamonix. En kort alpinkurs och sedan direkt bestiga berget är inte att rekommendera... Nybörjare och oakklimatiserad är ingen bra kombi..

Ta i så fall hellre och gör många olika trekkingturer och bestig berget med guide efter ca 1 vecka alternativt börja med aningens lättare (läs mindre svett)i t.ex Zermatt och samla erfarenhet för att kunna åka dit om något år och ta den på egen hand.

mvh
Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bergsguide.

Vill du absolut göra det men på kortast möjliga tid skulle jag rekommendera att du kontaktar någon av de verksamma svenska bergsguiderna där nere. Mountainguide.se har bl.a annat Mont Blanc veckor...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips