Korsika?? någon som varit där nyligen?

Hej!
Ska till Korsika i September och vill gärna prova på lite olika aktiviteter som klättring (bult), kajak och MTB.

Vi kommer vara en hel del runt Calvi, någon som har lite tips på bra klippor (förare?) däromkring? Vi kommer inte ta med våra egna klätterprylar, så tips om var man kan hyra vore toppen.

Samma sak vad gäller kajak och mtb. Tips på vad man kan hyra och var som finns bra ställen mottages tacksamt.

anna

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag var på Korsika i juli i år, men på den södra halvan så jag kan inte ge dig specifika råd. Jag hade ett upplägg på resan liknande det du har och hittade mycket på internet - om än på franska eller italienska. Eftersom du ska åka till Calvi är det väl troligt att du åker med Langley och då kan de ha tips (de har ju i alla fall cykling och via ferrata bland sina utflykter).

Rent generellt fanns det MTBs att hyra lite överallt och turistinformationerna har foldrar eller förmedlar kontakter. Vi betalade 13 euro för en dag och fick välhållna cyklar med typ Altus-komponeneter. Ett tips är att man får ta med cyklar på tåget (18 euro).

Kajaker hyrs ut på många av de större stränderna. Det verkar vara sit-on-tops som hyrs ut mest, och vill du ha en havskajak så ska du nog specifikt säga till om det när du ringer och hör dig runt. Det är mycket vikar längs Korsikas kust, men inte särkilt skyddat ändå.

Klätterutrustning vet jag inget om, det var så varmt när jag var där att vi strök alla sådana aktiviteter.

Korsika är fantastiskt, du lär få en underbar resa oavsett vad du hittar på. Capu Rossu är värt ett besök och det ligger inte så långt från Calvi. Hyra bil är smart förresten för kollektivtrafiken är sparsam och det lutar för mycket för att man ska vara snabb på cykel.

/Linda

Korsika i nov?

Hur är Korsika i november. Funderar på en klätterresa då och sonderar runt bland lite olika alternativ.

//Micke

Hallå där,
Korsika är suveränt att klättra på. Var där hösten (september) 2004 och det var kanon. Förare fann jag på http://www.coronn.com. Vi reste runt den södra halvan av ön. Inte så långt ifrån staden Bonifaccio finns ett grymt boulderområde alldeles vid havet. Först bouldra sedan bada. Campingarna håller generellt sett duglig standard. Men sämre camping än tre *** bör du inte använda dig av. Kolla noga upp hur campingarna har öppet. När vi var där höll de på att slå igen för säsongen.
Bil är ett måste om man vill komma runt någorlunda kvikt på ön. Den är ju 18 mil lång och det är mycket svängar och brant som bara den.

Lycka till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips