Koordinater till svenska toppar?

Finns det på Internet eller någon annanstans angivet koordinater (RT90) till svenska bergstoppar? Det är framför allt Sarek och Padjelanta jag är ute efter, men även andra områden kan vara intressanta. Det bästa är en färdig lista, att själv söka fram koordinater på t ex Eniro ger troligen bara ungefärliga värden med ganska stor osäkerhet.

Kanske har detta diskuterats i någon tidigare forumtråd, men jag har inte lyckats hitta det. Någon som vet?

/Hans

Den utmärkta Länskartor-tjänsten från Länsstyrelserna har ett verktyg för koordinatbestämning (knapp åtta från vänster i verktygsraden). Det handlar dock fortfarande om att peka och klicka själv, men å andra sidan kan man zooma in så mycket man orkar först -- och den ger svar i både RT90, SWEREF99 och WGS84.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Tack, detta ser ju verkligen bra ut. Jag kände till Länskartorna sedan tidigare, men har inte tänkt på att denna funktion är så exakt.

Här finns till och med topparna utmärkta med en punkt, och man får väl förutsätta att denna punkt verkligen sitter där den ska.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips