Koordinater till svenska toppar?

Finns det på Internet eller någon annanstans angivet koordinater (RT90) till svenska bergstoppar? Det är framför allt Sarek och Padjelanta jag är ute efter, men även andra områden kan vara intressanta. Det bästa är en färdig lista, att själv söka fram koordinater på t ex Eniro ger troligen bara ungefärliga värden med ganska stor osäkerhet.

Kanske har detta diskuterats i någon tidigare forumtråd, men jag har inte lyckats hitta det. Någon som vet?

/Hans

Den utmärkta Länskartor-tjänsten från Länsstyrelserna har ett verktyg för koordinatbestämning (knapp åtta från vänster i verktygsraden). Det handlar dock fortfarande om att peka och klicka själv, men å andra sidan kan man zooma in så mycket man orkar först -- och den ger svar i både RT90, SWEREF99 och WGS84.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack, detta ser ju verkligen bra ut. Jag kände till Länskartorna sedan tidigare, men har inte tänkt på att denna funktion är så exakt.

Här finns till och med topparna utmärkta med en punkt, och man får väl förutsätta att denna punkt verkligen sitter där den ska.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips