Konvertera ecw till jpg el motsv

Jag var i en tidigare tråd euforisk över min nya Garmin GPSmap62st, bland annat möjligheten att använda rasterkartor som bakgrund, Custom Maps.

Jag har nu en karta över hela Tenerife i ecw-format (skala 1:25 000). Den går utmärkt att läsa in i Oziexplorer. För att göra kmz/kml av den och sedan använda som Custom Map så borde den konverteras till jpg. Det enda (gratis)program som jag känner till som klarar detta är IrfanView. Problemet är att kartans kvalitet försämras betydligt när jag läser in den i Irfan och samma dåliga kvalitet finns i jpg-filen jag skriver ut.

Det kan ha att göra med filens storlek, 182 MB. Tycker jag har fått bättre resultat i IrfanView med mindre kartor i ecw-format (ca 50 MB).

Sen måste jag ju dela upp kartan i flera bitar, eftersom Garmin bara stöder högst 100 tiles (vad det nu heter på svenska) på högst 1000*1000 pixel i Custom Maps, men det är annan historia.

Någon som känner till ett gratisprogram som kan konvertera ecw till jpg (eller något annat bildformat)?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lösningen!

Här kan man ladda ner spanska lantmäteriets kartor 1:50 000 och 1:25 000 som georefererad tif/tfw efter att ha registrerat sig.

http://centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/index.jsp

Läs in kartan i MAPC2MAPC och generera kmz/kml, öppna denna i Google Earth och lagra i gps-enhetens internminne eller minneskort. Om man vill kan man först importera flera kartblad på en gång till Oziexplorer och sedan läsa in .map-filerna i MAPC2MAPC.

Och tack Thure för länken till den fria Garminkartan. Nu ville jag ha dock ha dessa rasterkartor som Custom Maps, ska kolla vektorkartan vid tillfälle.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips