Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300

Hej!

Försökte idag öppna upp/ låsa upp Friluftskartan Pro åt en kamrat, men vi lyckades inte. Vi följde instruktionerna till 110%.. och provade även lite olika "varianter" på ordinarie instruktion, men kom aldrig längre än till den dialogruta som vill ha "Unit-ID", och den fås ju genom "Find Device" (om jag minns rätt nu..), men den hittar aldrig Coloradon och inte heller dess "Unit-ID"! "Unit-ID"-siffrorna kunde vi däremot hitta direkt i GPS:ens undermenyer på displayen, men den går ju inte att skriva in direkt i dialogrutan, utan den sifferkombinationen måste tydligen hittas av datorn själv. Datorn har kontakt med Coloradon via USB-port, det visar den på annat sätt, t.ex via "den här datorn" där man tydligt ser både interna minnet och minneskortet. Det står t.o.m Colorado bland övriga enheter och minnen som finns i datorn.

Är det någon som har en teori om vad som fattas för att det ska fungera att låsa upp Fril. Pro ??

Mvh!

Det verkar vara samma typ av problem som många andra har.
GPSen verkar stå i "USB-minnesläge".
Försök att hitta någon inställning där den ställs om till "GPS-läge"

Uppenbarligen fungerar ju USB-anslutningen eftersom Ni ser den i "den här datorn".

/Peter

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Det verkar vara samma typ av problem som många andra har.
GPSen verkar stå i "USB-minnesläge".
Försök att hitta någon inställning där den ställs om till "GPS-läge"

Uppenbarligen fungerar ju USB-anslutningen eftersom Ni ser den i "den här datorn".

/Peter

Tack för tipset! Återkommer framöver om det fungerar! Det kan ta några dagar minst, p.g.a resa och annat.

Mvh!

?

Fick ett liknande problem när jag hade uppdaterat min till 2.60
I 2.50 som följde med så funkade den både på Mac och PC, sen uppdaterade jag till 2.60 och sedan hittade den inte alls den på PC. På MAC fungerar inte Bobcat. Den funkar dock som masslagringsenhet på MAC, dvs jag kan manuellt kopiera över gpx tracks men inte föra över kartor...

Måste testa lite mer men nu skall jag sova!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips